fredag 18 september 2015

ICA, var god dröj


Det är inte bara Taxi som använder den här ramsan. Igår ringde jag till ICA:s kundtjänst och som vanligt var det en massa valmöjligheter och man ombads att trycka 1 eller 2 eller 3 beroende på vad ärendet gällde. Efter den tryckningen kom det nya frågor. Det är nästan värre än Vem vet mest? på TV. Äntligen hade jag då kommit till kundservice, men där visade det sig att det var kö, och beräknad kötid var tio min. Ok, tänkte jag, det får jag väl finna mig i. Telefonsignaler gick fram hela tiden och efter var sjätte signal hördes en mansröst som berättade att det var många som ringde, men jag behöll min plats i kön. Sen hände något skumt! Efter tio minuter tutade det upptaget i luren hela tiden. Jag vet inte vad som gått snett, men jag beslöt mig för att lägga på luren och ringa upp på nytt.

Samma procedur som tidigare med knapptryckningar. Denna gången fick jag veta att kötiden var två min. TVÅ MINUTER! Det är ju ingenting. Äntligen hade jag tur, tänkte jag glad i hågen. Men det hade jag inte alls, visade det sig snart. Jag fick höra att jag behöll min plats i kön och jag behöll tydligen samma plats hela tiden för ingenting hände. De där två minuterna blev så småningom tjugotvå och mitt tålamod sjönk i botten.

Jag fattar att det inte är bara jag som ringer, och har full förståelse för att det måste vara en viss väntetid, men den måste vara rimlig. Ifall det är helt omöjligt att anställa mer personal som kan ta hand om samtalen så borde ICA införa samma system som vissa läkarstationer har, nämligen det att man kan bli uppringd. Det hade underlättat för alla, tror jag. Är man på sitt jobb går det knappast att sitta i telefonkö hur länge som helst och även om jag är hemma så har jag ingen lust att tillbringa min tid med att höra: "Vi tar emot ditt samtal så fort vi kan, men du behåller din plats i kön".

Det finns ännu ett alternativ att komma i kontakt med kundservice och det är att skriva ett brev. Förhoppningsvis får jag inte efter några dagar ett brev från dem där det står: Just nu är det många som skriver till oss, men vi sprättar så snabbt vi kan. Ditt brev behåller sin plats i högen.

32 kommentarer:

  1. Man kan bara skratta åt eländet!
    Vårdcentralernas lösning tycker jag dock är riktigt finemang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns inte lika jobbigt att vänta, när man inte behöver sitta med en telefonlur i handen.

      Radera
  2. Ja, dessa telefonköer :(
    Haha! Men ännu värre hade det varit om de skulle gjort samma med breven :D
    Kram och trevlig fredag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det är kanske så ovanligt med ett vanligt brev att de svarar med en gång.

      Radera
  3. Ja, vad man blir trött på detta telefonsystem. Men det är bra som landstinget har, att de ringer upp på (oftast) utsatt tid.
    Jag åker en del serviceresor och färdtjänst, då jag ringer och ska beställa, om det då är kö säger en röst-att om jag vill bli uppringd då det är min tur ska jag trycka på 5, och då blir jag uppringd på de telenr som jag ringer ifrån. Jätte smidigt.
    Har jag klagomål eller synpunkter på något, så mailar jag, det är också smidigt.
    Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går att förbättra telefonköandet.

      Radera
  4. Tack för att jag får mig så goda skratt när jag läser dina inlägg! Du liksom sätter tummen på saker och ting.
    Ha fortsatt en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Irritationen sätter många gånger igång fantasin.

      Radera
  5. Ja, jisses... ska man skratta eller gråta åt eländet?! Trist att sitta och vänta... och som sagt alla har ju inte möjlighet till det. Hoppas du lyckas få kontakt på ena eller andra sättet :)
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ger mig inte. På något vis ska jag få kontakt med kundservice.

      Radera
  6. Tänk om alla hade den servicen att man kunde begära att få bli uppringd, för det där väntandet i telefonkö är verkligen enerverande och tråkigt.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett stort irritationsmoment.

      Radera
  7. Hahaha...det sista var ju för dråpligt. Jag känner så väl igen det...Ha det fint i helgen!

    SvaraRadera
  8. Snäppet jäkligare är när man väntar och väntar och vips är telefontiden slut och man kopplas bort. Ut i ingenting. Då blir jag vansinnig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vänta i telefonkö kan verkligen höja blodtrycket.

      Radera
  9. Inte undra på att ditt tålamod sjönk i botten !
    Vad jobbigt att bara höra det där "Vi tar emot ditt samtal så fort vi kan, men du behåller din plats i kön", för det hara också jag hört så många !

    Hoppas du får en fin fredagskväll oavsett "var god dröj " ! Kram !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får försöka glömma det nu över helgen. På måndag börjar jag ringa igen.

      Radera
  10. Tack för kramar. Kjell dog i morse 09.45. Skönt att han slipper att ha ont! Ha en bra fredag! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tråkigt, Yvonne! Jag hör av mig igen.

      Radera
  11. Jag är så glad över att Kjell fick vara på ett sånt bra ställe. Mot slutet gick det fort .Han dog utan att ha ont! Tack för alla tröstekramar . Kram !

    SvaraRadera
  12. Telefonköer är tålamodsprövande. Och numera verkar de vara långa överallt. Råkar man någon enstaka gång komma fram genast blir man så förvånad att man nästan glömmer bort sitt ärende och närapå tappar luren. Man är ju helt inställd på att få v-ä-n-t-a.
    Jag har skrattat så gott åt dina avslutande meningar! Gillar dem skarpt! De är värda att citeras! :D
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som du skriver så blir man så förbluffad över att komma fram så man glömmer allt.

      Radera
  13. Nu fick jag mig ett gott skratt, förlåt men du skriver så roligt och berättande om detta elände. För visst är det besvärligt.
    Jag känner igen mig, fast inte till ICA men statliga myndigheter och liknande. Värst tycker jag det känns då det börjar tuta upptaget, eller bli alldelse tyst, efter en lång stund, man försvinner bara ut i det tomma, inte någon kö längre, utan det är att snällt börja om.
    Hur slutade det hela? Kom du fram? Eller, ligger ditt brev i lådan med andra osprättade?
    Trevlig helg.
    Kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag gör ett nytt försök på måndag, sen får det bli brev.

      Radera
  14. Jag skrattade också när jag läste dina sista meningar. Det värsta tycker jag är när det finns telefonister som pratar så fort och så otydligt att jag inte hör vad de säger. Jag tycker att man borde ta hänsyn till att det finns äldre personer som ringer som har nedsatt hörsel. Jag brukar sitta vid datorn och lägga patiens med jag väntar i telefonkö...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Telefonköandet är mycket irriterande....så mycket bortslösad tid.

      Radera
  15. Finns ingenting som kan reta upp mig mera än långa telefonköer som inte fungerar! Numera kan man ju faktiskt skriva i simultantid, dvs chatta, med många kundtjänster! Funkar faktiskt jättebra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar om man kan göra det med ICA...tror faktiskt inte det.

      Radera
  16. Först tänker jag, det där är sä trist det där med kö, men i slutet skrattar jag åt dina sista rader!

    SvaraRadera