onsdag 25 februari 2015

Dribblarskor


För någon vecka sedan så följde jag med Rasmus till Väla för han behövde ett par nya fotbollsskor som går att använda på grus. Det är skillnad på grusskor och grässkor när det gäller fotboll har jag fått veta. Det är lite mindre dubbar på grusskorna och de ser mer ut som vanliga fritidsskor, tycker jag. Han använder dem inte bara till fotboll utan han går alltid med den här sortens skor. Jag tror inte jag sett någon kille med annat än sportskor på fötterna. Tjejer kan man väl mer få syn på med lite annorlunda skor. Jag gillar också sportskor. De är väldigt behagliga att promenera med i skogen, för man får bättre fäste på den ojämna terrängen än med vanliga skor. Dessutom är de ofta mer fotriktiga än vad många promenadskor är.

Rasmus gillar inte att åka iväg och shoppa och det märks tydligt i affärerna. Hans skokontroller är numera överstökade på några minuter, mot tidigare då det kunde dröja ganska länge innan han bestämde sig. Vi gick först in i en sportaffär på köpcentrat och letade bland deras skor. Han provade en hel massa, men inga kändes sköna, så vi gick vidare till nästa affär. Det var ganska rörigt där inne, och när han hittat ett par han gillade uteseendemässigt, så var det rena detektivjobbet innan vi hittade rätt storlek. Skorna låg huller om buller i lådorna, så det tog ganska lång tid. Till sist hittade han ett par ORANGE skor.....mycket tjusiga. De satt bra på foten och sen började han titta sig runt i lokalen. "Aha", tänkte jag, "han letar efter en spegel, så han kan se hur de ser ut på håll". Men så fel jag hade. Rasmus spanade efter en fotboll. Naturligtvis måste han testa ifall det gick att dribbla med dem. De var till belåtenhet och vi kunde åka hem med ett par nya skor i bagaget.

Snart är det min tur att se om jag kan hitta ett par skogspromenadskor. De får gärna var snygga och de måste absolut vara sköna att gå med, men jag struntar i hur dribbblingsförmågan är. Om jag ska testa det i affären kommer jag garanterat att välta omkull alla skoställ de har, och själv hamnar jag troligtvis på akuten med benbrott.


22 kommentarer:

  1. Att du inte köpte ett par du med. De verkar ju som gjorda för dig. åtminstone de fyra paren till höger. De mörka kan någon annan ta. Ta det försiktigt i affären. Dribblar du inte annars, så varför göra det i en skoaffär./ Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska åka till Väla en dag jag känner mig upplagd för att prova skor. Man måste vara på skohumör. Jag lovar att inte dribbla.

      Radera
  2. Haha! Klart du också måste testa att dribbla i affären ;)
    Nej, jag håller med dig! Skorna ska främst vara sköna, men sen måste de ju även vara snygga. Lite fåfäng är man allt :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I så fall får jag nog be att få låna stavar eller nåt annat som jag kan stödja mig på samtidigt. Även om skorna är bekväma måste det vara en viss stil på dem.

      Radera
  3. Tycker att handla just skor är jättejobbigt ! Att sitta där och pröva och gå !
    Jag har alltid gubben med mig i skoaffären, jag väljer några par att testa och pröva, och maken får lämna fram och tillbaka skor, hahaha...jag bara sitter och prövar !

    Men mina barnbarn skor behöver inte jag tänka på, skulle inte ens orka det, det får dem fixa sina egna
    föräldrar.

    Kram och ha en underbar dag !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättekul att följa med Rasmus och köpa skor. Det händer alltid så mycket kul när han är med.

      Radera
  4. snygga, jag vet skillnaden, alla våra fyra barn spelade fotboll :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Då vet du hur viktigt det är.

      Radera
  5. Den skoraden gör mig på gott humör! Snygg dessutom. Färg lyser upp tillvaron.

    Jag går också mycket i sportskor, precis som du säger är de väldigt bra i skog och mark.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med lite färgglada skor. Sportskor är nog det jag använder mest till vardags.

      Radera
  6. Det är nog så att du och jag har kommit förbi dribblaråldern.Men det är inte fel med sköna promenadskor .....Jag letar under varje sten. Man vet ju aldrig var det finns massor av energi :-) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte minnas att jag nånsin har varit i dribblaråldern. Fotboll har jag inte lärt mig spela förrän på "gamla dar" tack vare Rasmus.

      Radera
  7. Ja, i min fotbollstränarkarriär använde jag samma skor både på grus, gräs och inomhus. Kanske för att jag var mer strumpletare och omplåstrare än dribbelkonstnär......;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Sådana personer är oumbärliga.

      Radera
  8. Känner igen en del av skorna, Kloker spelar fotboll. Jag har fått lära mig att det är ett speciellt material just där där fotbollen "tar" på skon, så att den inte halkar. Jo du.

    Tänk att jag var i Väla i höstas när jag var och hälsade på en kompis som bor strax utanför Helsingborg. Liten värld!

    Svar: Jo, det är sant. Det var lättare på dagis- och fritidstiden. Det är tiden när de inte går på fritids men ännu inte är så stora som är knepig tycker jag.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, det visste jag inte. Kanske därför jag aldrig kan skjuta riktigt för jag har fel material på skorna. Då vet du hur det ser ut där jag far fram ibland.

      Radera
  9. Orange är nog rätt färg för fotbollsskor just nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker orange är rätt alltid.

      Radera
  10. Oranget känns som en sån färg man blir glad av, så bra val av honom! ;)

    Hur gick de för dig då, hittade du ngra du kan ha på dina hundpromenader? Använder du stegräknare också eller 'skönast utan'?! (förstår dig i så fall!! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte varit iväg och köpt några än. Jag har en stegräknare, men jag ska nog vänta med att titta på den ett tag. Kondisen får bli lite bättre annars få jag bara dåligt samvete.

      Radera
  11. Ja du måste vara rädd om fötterna när du provar skor. Det är inte att leka med :) Du hittar säkert något bra.
    Själv kan jag bara har högklackat annars stukar och vrickar jag fötterna totalt. En läkare förklarade en gång varför det är bra för kvinnor och ryggar med sådana skor( det var när min rygg brakade ihop) så glad blev jag. Trodde jag måste gå i lågklackat resten av livet.
    Tack för din kommentar. Det var bra tänk där av dig, att pilen visade till mig, så långt tänkte inte jag utan att jag var ugglan. Din var mycket bättre.

    Ha det fint

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag avundas dig. Jag klarar inte av att gå i högklackat längre, men jag tycker det är så tjusigt.

      Radera