lördag 10 januari 2015

Det stämmer in på mig


Jag brukar inte läsa horoskop eftersom jag inte tror så mycket på det. När jag såg att det fanns inredningshoroskop blev jag däremot intresserad. Inredning intresserar mig väldigt mycket och här stod att läsa om vad som var utmärkande för varje stjärntecken. Jag är född i Lejonets tecken och jag måste säga att det var en hel del som stämde in.


Lejonet-öppet och lättstädat
(23juli-23 augusti)

Lejonet hatar att städa. Speciellt om det är plottrigt med en massa grejer överallt. Nej, golvet ska vara tomt, det ska vara rent och enkelt att ha överblick över saker och ting, och om man nu måste stå och laga mat kan man väl gärna få blicka ut över någonting samtidigt? Se vilka som kommer och går. Men samtidigt - det måste vara lätt att ha besök, få gäster, gärna stora grupper, kunna hålla möten kanske, se till att alla i bokklubben får plats. Alla ska må bra, det ska tilltala många sorters människor och alla ska se att man helt enkelt har lagt ner lite energi på att få det mysigt och bra. Ett hem för alla! Där Lejonet kan trona och trivas och tänka på allt annat än städning.

Om vi tar det från början så avskyr jag städning. Vanlig veckostädning är rent själsdödande. Jag kan tänka mig storstädning, för det påminner mer om ommöblering, och det gillar jag. Det får gärna var lite svängrum mellan möblerna så man kan springa och jaga barnbarnen när man leker tafatt eller helt enkelt bara slippa att stöta emot något när man går förbi. Att kunna titta ut när man lagar mat är jag inte i nåt större behov av. Det måste väl vara bättre att kolla det man håller på med så det inte bränns vid. Dessutom kan jag bara titta rakt in i kaklet men det är snyggt så det är helt ok.

Jag skriver under på att det måste var lätt att ha gäster. Eftersom vi ofta har övernattande gäster så har jag tre bäddsoffor som lätt kan förvandlas till sängar. Det är även skönt att vi har plats i huset så att varje familj kan få sitt eget krypin när alla barn och barnbarn samlas. Rummen används dagligen när det bara är vi själva hemma. Jag vill inte ha rum som bara står tomma långa tider. Det känns så onödigt.

Under tiden jag plockade bort julpyntet kom jag på lite nya ideér som jag tänkt genomföra i huset. Det är så kul att ha lite projekt igång, och i en del måste jag involvera Göran också. Snickeribiten får jag ändå inte befatta mig med. Där lägger Göran in sitt veto.

22 kommentarer:

  1. Jag läser aldrig horoskop. Det är väl så att litet utav varje passar in på en. Städa är inte heller något jag gillar. Men att titta ut när jag diskar är trevligt. Undrar vad de sa om Vattumannen. Litet nyfiken blev jag ju allt. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ett fönster ovanför diskbänken så jag kan titta på fåglarna som kommer och äter. Annars är häcken så hög att jag kan inte se ut på gatan.

      Radera
  2. Är oxå Lejon. Städa är inte det roligaste man kan göra, fast det är ju skönt när det är gjort.
    Förrut läste jag horoskop sällan jag gör det fast jag har flera veckotidningar.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker med det känns underbart när allt är på plats och man inte ser en massa dammtussar, men det är vägen dit som är så tråkig.

      Radera
  3. Ett inredningshoroskop har jag aldrig hört talas om. Jag är ju också jätte intresserad av inredning :) Jag är oxe, så jag får väl leta upp det där och se om det stämmer på mig :)
    Ha en fin lördag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tro att det stod i Sköna hem, för jag får nyhetsbrev därifrån.

      Radera
  4. Det var något alldeles nytt för mig... men jag läser aldrig horoskop... undrar vad som skrevs om Väduren... får nog se om jag hittar det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är säkert inte något horoskop som man ska lita blint på. Alla Lejon t.ex. kan inte tycka samma, men dte är alltid kul när man upptäcker nåt som passar in.

      Radera
  5. Jag läser inte, eller i alla fall väldigt sällan, horoskop. Men när jag kollar hur en Jungfru är stämmer det ganska väl in på min personlighet, så det kanske ligger något i det i alla fall. Du känner ju också igen dig i din stjärnbilds karaktär.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att alla kan hitta något i beskrivningen av sin stjärnbild som de tycker stämmer.

      Radera
  6. Jag är skorpion Men det lejonet är stämmer in på mej!....Ja du... det finns mycket i naturen som vi har lärt oss av.. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta kan nog känna igen sig i något lite i alla stjärntecken....en härlig blandning.

      Radera
  7. Hos mig som är tvilling var det bara en enda mening som stämde. Nämligen att det var böckerna som tog upp plats. Sängen är INTE en plats där jag tillbringar den mesta tiden, jag läser inte och äter inte heller i sängen. Där sover jag bara. Om jag någonsin ska köpa en soffa till i mitt liv blir det en på svenskt tenn i kretong. Men eftersom det inte finns någon under 40 000 kr där så lär det inte bli någon.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske vinner storkovan en dag. Då vet vi vart du beger dig.

      Radera
  8. Karaktärshoroskop stämmer. För på mig "tvillingarna" stämmer allt. Sån är jag.
    Jag tror inte på horoskop i tidningarna. Det kan vara kul att läsa men......tror inte på det.

    Känner 2 lejon. Tycker de stämmer in på karaktären lejonet.
    Lejonen bär huvudet högt och deras hem är deras borg.
    Stämmer......Ja det gjör det.

    Kramkram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Veckotidningshoroskopen låter likadant för alla stjärntecken.

      Radera
  9. Det var intressant! Har just köpt en ny soffa, och det är ju tur att jag (en oxe) och gubben (ett lejon) var överens!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar alla horoskop med en stor nypa salt. I slutändan tror jag att det är individen själv som avgör vad som ska ske.

      Radera
  10. Det fanns en period av mitt liv när jag läste ett söndagshoroskop. Jag gjorde det som vanligt med en stor dos humor. Nu för tiden är det ytterst sällan jag ögnar igenom dem. Alltså är det ditt fel att jag blev sugen på att veta vad det stod om Vattumannen. :) Snällt att Göran får vara med på ett hörn.
    Blås nu inte bort. Egon låter arg genom mitt fönster. Kvällskram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här försvann strömmen ett tag . Det gäller att hålla hårt i kopplet så inte Santos blåser iväg.

      Radera
  11. Kollade MITT inredningshoriskop på Sköna Hem - Kräftan, men det stämde inte alls. Men å andra sidan, det ju inte stämma in på alla:-)))
    Vilken vacker duva, hoppas att den klarade sig!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att det inte stämmer in på alla. Det hade varit hemskt om alla som var födda i samma stjärntecken var exakt likadana.

      Radera