tisdag 21 oktober 2014

Seriefigurer



Alla har säkert hört talas om Hulken. En man, som när han blir arg, förvandlas till ett grönt monster. Serietidningen med Hulken gavs ut första gången 1962 i USA. Han har lite likheter med både Frankenstein och Dr Jekyll och Mr Hyde. Det är ett monster som egentligen vill vara ifred, men som hela tiden provoceras. Hulken är otroligt stark och kan hoppa jättehögt och springa väldigt fort....han tar rejäla jättekliv. Han tåler både extrem värme och kyla. I Sverige gavs tidningen ut första gången 1974. TV-serien med Hulken sändes mellan 1977-1982, och jag minns att jag såg de flesta avsnitten. Det handlade alltid om David Banner som kom till en ny plats och skaffade sig jobb. När då något hände som gjorde honom arg, så förvandlades han till Hulken. Hela tiden är det en reporter som är honom hack i häl.


Två andra gröna seriefigurer är Grodan Boll och Kalle Stropp. Grodan är klumpig och säger rakt ut vad han menar, medan Kalle Stropp är mer försiktig...en riktig gentleman. Han bär alltid jackett och säger ofta: "Man må säga". Berättelserna gavs som radioteater från början. Jag lyssnade på dem när jag var barn, och de har även längre fram medverkat i Julkalendrar.


Skalman är en mysig prick, tycker jag. Det är en av Bamses kompisar och han är väldigt påhittig. Jag tror aldrig han skulle råka ut för att "gå in i väggen" för någon mindre stressad figur än Skalman finns inte. Han har en mat och sovklocka som han följer oberoende av vad som händer runt ikring. En riktig pensionärstillvaro. Jag har ingen mat och sovklocka, men jag äter när jag känner att jag är hungrig, och det blir inte vid samma tid varje dag. Sovtiderna varierar också. Är det något bra sent på TV som jag vill se, så gör jag det, och tar i stället en lång sovmorgon dagen efter. Jag är nog lite av en Skalman........utan hatt.

18 kommentarer:

  1. Gröna figurer med hög igenkänningsfaktor :) Tror inte jag missade några avsnitt av Hulken... det var en lagom spännande serie :)
    Skalman är en favorit... han lever i sin egen lilla värld... och jag håller med dig - han lär inte gå in i väggen...
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte lika mycket otäckt våld i de gamla serierna, men de var minst lika spännande.

      Radera
  2. Jag såg också Hulken när jag var liten. Jag var ständigt förundrad över hans kläder som gick sönder och sen plötsligt var hela igen, hehe.

    Svar: Åååh, tack för de orden! Nu blev den här grå, trista morgonen genast mycket roligare.

    Ha en fin dag du med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han måste känt en skicklig sömmerska.

      Radera
  3. Jag är nog lita av Hulken jag....För jag förvandlas till ett monster när jag blir riktigt arg...

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Det skulle jag vilja se.

      Radera
  4. Jag minns också Hulken och tyckte det var lite otäckt varje gång han "förvandlades".....Skalman däremot kan man ju inte bli rädd för. Han är bara söt :)
    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog också hellre mött Skalman än Hulken,

      Radera
  5. Gillade också hulken och kollade på han på tv, tror också att ungarna hade några serietidningar med den gröna rättskaffens monsterhulken.
    Grodan Boll minns jag bara tidigt från radio...tror jag.
    Och sen kommer jag ihåg hans födelsesång....

    Bamse å Skalman har jag läst mycket för barnen,
    och så lyssnade dom på kasettband, och den berättarrösten glömmer jag inte,
    lite knarrig så där, men vad hette berättaren ???
    "d brinner i farmors hus...."

    Ha en finfin tisdag. Tjing från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste ha varit Olof Thunberg, för han har läst in många avsnitt. Grodans födelsedagssång hade jag glömt tills du påminde mig.

      Radera
  6. Hulken har jag hört talas om, inte minst nu när barnbarnen pratar om honom, men han är nog inte min favorittyp. De andra tre har sympatiska drag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hulken var lite skräckinjagande, men han stod ändå på den "goda" sidan.

      Radera
  7. Just nu är jag som Skalman .Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra för jag antar att du vilar då.

      Radera
  8. hahaha, Hulken minns jag och julkalender " Teskedsgumman ",
    och aldrig kunde jag titta på nyheterna när "bolibompa" visades !
    numera tittar jag inga barnprogram, mina barn har ju vuxit ut, hihi...

    ha det gott kram !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inne i barnprogramsåldern igen genom barnbarnen och det är riktigt kul.

      Radera
  9. Javisst känner jag igen de här figurerna. Här pratar vi ofta om Hulken när man behöver vara stark! Jag gillar nog mest Skalman, jag brukar säga när jag är hungrig att nu ringer min matklocka!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skalmans liv verkar så enkelt.

      Radera