onsdag 22 oktober 2014

Lyckoklöver


När jag var barn bodde vi i Eslöv. Vi hade en tvårumslägenhet på Vångavägen i ett gult hyreshus med en stor gräsmatta framför. Tyvärr så fick man inte vara på gräsmattan över huvud taget. Enda gången någon gick på den var när vaktmästaren klippte gräset. Det fanns en hel del barnfamiljer i huset, och jag tycker det verkar helt huvudlöst att ha en gräsmatta bara till prydnad. Den hade säkert tålt att man satt på en filt och fikade där. Det fanns en stor lekplats bara snett över gatan med sandlåda, gungor och stor gräsplan för fotboll och brännbollsspel, så risken för den sortens aktiviteter på den här förbjudna mattan var inte så stor.

Vi smög klart ändå in på den ibland och letade efter fyrklöver. Så lycklig man blev över att hitta ett lyckoklöver. Det var inte alls ovanligt att vi kunde hitta flera stycken på en dag. Jag har försökt leta i gräsmattor nu med, men jag lyckas då aldrig upptäcka något. Är det annat sorts gräs idag kanske eller jag ser sämre?

Ett annat uttryck för pengar är klöver. Hör klöver och lycka samman på något vis? Betyder det att man blir glad om man har mycket pengar? Jag tror absolut att det påverkar humöret. Det spelar ingen roll hur mycket besserwissrarna försöker övertyga mig om att man inte blir lycklig för att man har mycket pengar. Jag tror inte att lyckan ökar i takt med att förmögenheten ökar, men nog måste det ändå kännas tryggt och bekymmersfritt att ha så pass mycket pengar så det täcker räkningar och gärna blir lite över att sätta lite guldkant på vardagen för.

Lyckan kan inte köpas för pengar, hör man ofta. Naturligtvis inte! Pengar kan inte bota sjukdomar heller, och visst är jag hellre frisk än rik. Men går det inte att vara båda delar, tro? Då skulle jag ha möjligheten att kunna hjälpa andra mycket mer än annars, och det skulle ha gjort mig glad. Alltså blir man glad när man har mycket pengar!

20 kommentarer:

  1. Tror absolut att det ena inte utesluter det andra.
    Sedan finns det självklart alla varianter.
    Eftersom pengar är något vi måste ha om vi lever i dagens samhälle är det trevligt att ha tillräckligt och litet därtill. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En blandning hade nog varit det bästa.

      Radera
  2. Klart man blir lycklig av pengar! Bara inte för mycket. Lagom är bäst !
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lagom är absolut bäst. Man behöver ju inte ha så mycket så man inte har en aning om summan.

      Radera
  3. Ja, helt galet att ha gräsmattor som inte fick beträdas. Jag minns att det på vissa ställen stod små skyltar nedstuckna i gräset där det stod just att man inte fick beträda dem. Idag kan det väl inte finnas några såna skyltar kvar? Hoppas inte det i alla fall :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr har jag fortfarande råkat på sådana skyltar och jag kan inte för mitt liv begripa vad som är vitsen med det hela. En gräsmatta inbjuder ju till att gå på.

      Radera
  4. Har man pengar så att man har tak över huvudet och mat ,så räcker det.Men skulle det "trilla" in några hundralappar så är det inte helt fel.Det hjälper inte hur många miljoner jag har det onda i ryggen går inte bort för det.Det jag skulle vilja önska mej ibland ,är att när man kommer in på akuten så....skulle jag vilja vara en politiker eller kändis så att man slapp vänta i många timmar! .......................................Sv:Jag hade mer kläder på mej,och frampå natten hade jag en filt! :-) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte tackat nej om det regnat lite kosing över mig.

      Radera
  5. Fyrklöver får mig att tänka på min mormor. Hon var fenomenal på att hitta det!
    och visst ligger det nåt i att man inte kan köpa lycka eller hälsa, men nog sjutton är det en trygghet och glädje att inte behöva oroa sig för ekonomin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer bra att pengar är ett nödvändigt ont.

      Radera
  6. Gräsmatta har vi nästan inte alls, barnen gillade mer att bygga koja, klättra, åka inlines på asfalten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har gräsmatta i vår trädgård men där har både barn och barnbarn kunnat leka, spela fotboll och allt de kommit på. Sen har vi en stor lekplats bara runt hörnet så alla möjligheter till lek finns nära.

      Radera
  7. Vi letade också fyrklöver som barn, och inte fick vi vara på gräsmattan heller. Samma!
    Angående rikedom och lycka är det liksom fel på frågan. Välbärgade människor är i allmänhet trevligt folk har jag förstått på senare år. Och fattigdom ska man undvika som pesten. Till fattigdom dras bara elände. Det är för övrigt märkligt att ANC under dessa år vid makten inte kunnat dra Sydafrika upp ur fattigdom. Och sätt folk på skolbänken - kunskap är nämligen underbart bra och vidskepelse är ett skit. Ingen lycka där inte.
    Detta blev väl snarare en kommentar på fattigdom och olycka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte se något positivt med fattigdom.

      Radera
  8. Tror som du vad gäller pengar. Men att ha riktigt, riktigt mycket pengar tror jag kan vara anledning till oro. Placerar man rätt osv... Men så mycket pengar att man känner sig trygg ekonomiskt, det förenklar livet i allra högsta grad, tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte man behöver ha någon större förmögenhet, men att vara ekonomiskt oberoende låter ganska bekvämt och bra.

      Radera
  9. Beträd icke gräsmattan stod det på skyltarna. Men vi hade en smal remsa utmed en gångväg. Där radade vi upp våra filtar i en lång rad. Och "hälsade på" hos varandra. Ofta hade vi dockor med oss.
    Det var längesedan jag letade lyckoklöver och något spontant har jag inte hittat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det konstiga var att de flesta respekterade de där skyltarna. Jag ska faktiskt ge mig ut och leta igen. Nånstans måste det väl ändå finnas ett fyrklöver.

      Radera
  10. Pengar behöver man, fast lagom räcker. Jag är tacksam över att jag har just agom!

    Härligt gröna färger du hittat till temat och vilken belöning med alla fågelungar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag nöjer mig också med lagom...fast lagom kan vara så olika från person till person. Fågelungarna har varit en av sommarens höjdpunkter.

      Radera