torsdag 23 oktober 2014

Gröna uttryck


När jag var ute och körde en eftermiddag fick jag syn på en liten åsna som gick i en hage. Det hör inte till vanligheterna att träffa på, så jag stannade bilen för att fotografera den. Just som jag skulle ta bilden så stack åsnan huvudet mellan brädorna och började beta på andra sidan staketet. Den hade kanske hört att 
gräset är grönare på andra sidan.


Gröna fingrar
Min mor var en person som hade gröna fingrar. Hon fick i stort sett allting att växa både ute och inne. Tyvärr har jag inte ärvt den förmågan. Jag är väldigt envis och försöker om och om igen med samma nedslående resultat. Det hjälper inte ens att jag målar mina fingrar gröna.


Det är inte mycket att hänga i julgranen
får man ofta höra. Vem avgör egentligen det? Alla har så olika uppfattning om vad som är viktigt eller inte.


Att ha häcken full 
kan var jobbigt. Här är det mer trädgårdstunnan som är full av häck. Tur att Rasmus kan trampa till det lite så locket går att stänga.


Lova guld och gröna skogar
är inte svårt, men att sen hålla det löftet kan ge problem.


26 kommentarer:

  1. Det ÄR värkligen trevligt att besöka din så roande blogg. Alltid rolig läsning.
    Hmm...är gräset grönare på......
    Det är inte mycket att hänga i julgran??....det avgör väl den enskilde *ler*
    Ha nu en jättefin torsdag, och tack för ett underhållande inlägg.
    Torsdagskram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tycker också det kan vara så olika från person till person vad man anser vara viktigt.

      Radera
  2. Kul med dessa uttryck som troligen inte särskilt många yngre känner till.
    De där gröna fingrarna ser ut som "the evil witch" som syntes i den amerikanska TV-serien "Once upon a Time". :)
    Inte mycket att hänga i julgranen tycker jag faktiskt är ett bra uttryck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inför en Halloweenfest i skolan som jag målade händerna, och jag kände mig nästan som en häxa.

      Radera
  3. Det är alltid roligt att gå in här och läsa din blogg :) Fina bilder och trevligt skrivet!
    Och åsnor ser man nästan aldrig här. Jag har alltid önskat mig en, men lite svårt att ha inne i stan :)
    Kram och trevlig torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det var första gången jag såg en åsna utanför en djurpark. Det hade väl varit kul att gå ut och rasta en åsna? HD hade kommit som ett skott.

      Radera
  4. Men det var väl det sötaste. Vilken liten fining! Sådana där bilder kan göra mig alldeles varm i hjärtat. Och åsnor är härliga djur!

    Ha en fin dag!
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var väldigt söt och jättemjuk.

      Radera
  5. det är otroligt många som tror att gräset är grönare på andra sidan, åsnan med hahaha !

    inte jag heller, jag har inga "gröna fingrar", men min gubbe har det, allt börjar växa och gro med hans fingrar !

    att hänga i julgranen, har jag aldrig hört ? men att ha häcken full och lova guld, det hör man ofta !

    ha det gott kram !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många underliga uttryck och det är kul att ta reda på bakgrunden till dem.

      Radera
  6. Jag ser att det är grönt tema!!............................SV:Dom som spelade var från privat äldreboende Men det var Höörs kommun som anordnade det. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Här är det bara grönt veckan ut.

      Radera
  7. Gröna uttryck, ja där fick du till det Gunnel. Bra tankar på det du skrev också.
    Åsnan är jätte söt, så är det nog i verkliga livet för alla att gräset är . . . .
    Gröna fingrar och händer ser hemska ut.
    Ja julgran är givetvis en smaksak.
    Häcken full blev verkligen tänkt värt, tur att ungarna kan hjälpa till, *fniss*

    Kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klarade inte av att hålla liv i växter eller blev stark som Hulken fastän jag målade hela handen.

      Radera
  8. Mycket fyndigt tolkat!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att du gillade det.

      Radera
  9. Mycket grön, som ju också utlovats.
    Har du sytt den söta fladdermusen. Jag har gjort ett försök och med tanke på din åsna, så ser min ut som ett mellanting mellan åsna och kaja. Blir nog inget jag hänger upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! En ny djursort. Jag håller på för fullt, men jag tycker jag får ingen riktig snits på den. Jag vet inte hur många gånger jag har ritat om mönstret. Ska göra ett nytt försök i kväll.

      Radera
  10. Kul med ordspråk till färgtemat. Åsnan var i alla fall söt.

    SvaraRadera
  11. Kul med dina idiomatiska uttryck. Bra illustrerat :-)! Nej, gröna fingrar har jag inte begåvats med men däremot har de blivit pianofingrar med tiden. Du har väl en fin trädgård förresten med mycket blommor, så dina fingrar är nog lite ljusgröna i alla fall.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är växterna som är väldigt tåliga.

      Radera
  12. Det är verkligen gröna vågen hos dig just nu! Du får grönt ljus av mig, fortsätt bara ;) Finurlig grön tråd du har fått till genom hela inlägget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Jag tycker det är intressant med färger och kul och se om jag kunde få ihop en hel grön vecka. Det visade sig inte vara så svårt.

      Radera
  13. Ännu ett underbart inlägg! Tänk så mycket konstiga uttryck det finns... de där gröna fingrarna känns lite skrämmande! Men åsnan är såå söt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som tur var så gick färgen lätt att tvätta bort.

      Radera