måndag 20 oktober 2014

Gröna fåglar


Vi har haft flera grönfinksfamiljer som har hållit till i vår trädgård i sommar. De har kommit hit med sina ungar varje dag.


Det dök även upp en grönsiska och den lyste verkligen upp vid fågelbordet.


Påfågeln är en ståtlig fågel. Den träffade jag på utanför Tomarps kungsgård, där den spankulerade omkring i trädgården.


Jag önskar att det kommit en levande gröngöling hit, men tyvärr har jag fått nöja mig med en i porslin.


Jag är ändå glad åt att vi haft besök av en hackspett hela sommaren, och den tog även med sig sina ungar. Hur många det var vet jag inte eftersom den bara kom med en liten unge i taget.

24 kommentarer:

  1. Så många vackra gröna fåglar du har i närheten.
    Ofta tänker man inte på alla färger som finns i ens omgivning.
    Bra att bli påmind. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer nog att man blir lite "hemmablind" ibland.

      Radera
  2. Godmorgon! Vilka härliga gäster du har i din restaurang......Jag kom hem 23.45. Idag blir det ingen vattengympa för mej. Tar det så lugnt. Ha en bra dag Morgonkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vara bra att ta en ledig dag.

      Radera
  3. Och så blev jag åter påmind om att jag också ska hänga ut en korg. Nu har jag dessutom hittat korgen...
    Nu ska det ske....
    Gröngölingar har vi inte här
    Påfåglar är en vanlig syn i Mariehamn. De brukar ta sig loss från sitt hemviste Lilla holmen och gå ut och spatsera mellan husen och i Esplanaden. Sen trippar de hemåt mot kvällen igen.
    Hackspetten lägger 4-7 ägg, så säkert har du haft minst fem ungar på besök. Föräldrarna lämnar dem omedelbart när de har lärt ungarna var de kan hitta mat. Troligen får ni mera besök nästa år, nu vet ju ungarna var de ska visa sina blivande ungar var de kan äta. Vi har mängder av hackspettar här varje år och kul är det.
    En fin måndag önskas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli så spännande att se om det blir fler fåglar i vinter här, när de nu kunnat kalasa här hela sommaren också.

      Radera
  4. De gröna fåglarna hade ju platsat igår. Vilken lustig frisyr grönsiskan har. En gång gick det en gröngöling på vårt trädäck. Vid första anblicken trodde jag det var en papegoja. Men den stack så fort jag tittade på den. Så att hämta kamera var inte att tänka på.
    Dina fågelbilder är riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt skriva om "gröna saker" hela veckan så det blir lite blandat material. Gröngöling har jag aldrig sett i verkligheten. Den måste ha varit tjusig och annorlunda.

      Radera
  5. Önskar så att vi fick mata fåglar här i föreningen.....men tyvärr drar ju fågelmaten till sig råttor i dessa tätbebyggda stadsmiljöer så det är förbjudet.....Vilken upplevelse med alla dessa arter och speciellt då hackspetten tycker jag. /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket kul att kunna studera dem på nära håll, och särskilt kul var det i somras när de kom hit med sina ungar.

      Radera
  6. Ofta ser man fåglarna ute i träden, men tänker inte på vad det är för sort eller färg på dem. Du är otrolig både på att ta fina bilder och snappa upp färg och sort :)
    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är för det mesta rena turen att bilden blir bra. De sitter ju inte direkt stilla medan jag zoomar in dem.

      Radera
  7. Grönsiskan var häftig. Jag tycker också att det oftast är bäst med de levande. Okej! Jag erkänner att jag hade föredragit en uppstoppad skata ibland. Samtidigt var det min favoritfågel i vår trädgård när jag växte upp. Vilka fina bilder du tar på fåglar. Vilken är din taktik? Talar du fågelska? Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag håller mig till Kabusiska...det är gångbart överallt. Min taktik är att stå gömd bakom köksgardinen....en slags fågelpapparazzi.

      Radera
  8. Hemma hade vi mycket fåglar i trädgården, här är det dåligt med dem. Beror kanske på att pappa alltid matade dem, vi aldrig. Hur som helt vore det kul med mer småfåglar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi bor väldigt nära skogen, så det är enkelt för dem att ta en sväng inom i vår trädgård.

      Radera
  9. Skator och sparvar och en och annan bofink brukar komma till vårt fågelhus. Men, som Mirren säger, skator är också hungriga. Fast det är inte kul när de stjäl talgbollarna från småfåglarna.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte heller särskilt förtjust i skator, men de kommer inte åt maten här eftersom jag satt band ganska tätt runt korgen så bara de mindre fålarna kan ta sig dit...och ekorren förståss.

      Radera
  10. Vilka underbara bilder. :-)

    Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  11. Hoppsan... trodde först du skaffat ett komplement till brevduvorna... ja, påfågeln menar jag... men den hade du ju fotat på annat håll :)
    Många fina gröna gäster i din trädgård - har ungefär desamma här + gröngölingen... men han brukar inte stanna utan passerar bara...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt stilig den där påfågeln...och stor. Jag var ett tag inne på att skaffa höns, men det stannade på planeringsstadiet...och det var nog tur.

      Radera
  12. Hej, jag vill så gärna att flera sorters fåglar ska hitta till min matstation men hittills är det skralt. Talgoxar mest, några nötväckor o nu kom även den stora nötskrikan. Spanar och spanar efter gula, gröna, röda fåglar men ännu har dom inte hittat hit. Ska utöka menyn vad det lider, med kanske hampfrö och nötter, då kanske det duger
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos mig är jordnötterna det som det kivas om mest. Nötväcka och nötskrika syns aldrig här.

      Radera