söndag 19 oktober 2014

Det är grönt



Grön är den färg som är lättast för ögat att acceptera. Varför vet jag inte. De människor som är färgblinda har oftast svårigheter att skilja mellan rött och grönt. Färgen har en lugnande och uppfriskande effekt. Det är inte konstigt att operationssalar och kläder ofta går i grönt. Det kanske inte tar bort rädslan helt, men förhoppningsvis påverkas man en liten smula ändå. Det är även bra om det påverkar personalen, så inte läkaren darrar på handen under operationen. Kanske därför biljardbord också är täckta med ett grönt material. Även här gäller det att vara stadig på handen.

Positiva egenskaper hos den här färgen är: trofast, ärlig, vänlig, generös, harmonisk, kraftfull och ung bl.a. Bland de mindre trevliga egenskaperna finns: bitterhet, avundsjuka och svartsjuka.


Grönt signalerar att något är säkert eller klart. Trafikljusen med sina tre färger på rad är välkända. Hur många gånger har man inte stått där och väntat och undrat varför det aldrig blir grönt. Det känns alltid som att den röda signalen hänger upp sig och när det sen blir grönt varar det endast några sekunder. Den första ljussignalen togs i bruk i Stockholm 1925.


Man ser mycket grönt ute i naturen. Det finns otroligt många nyanser av grönt från ljust till mörkt. Vi har en del cypresser som är gulgröna och några buskar som är mer åt det blågröna hållet. Det gör att även om det bara är "gröna växter" som man ibland säger, så är det väldigt stor variation utseendemässigt. Det finns olika namn på olika gröna färger som lindblomsgrönt, smaragdgrön, lime och militärgrön bl.a. 

Att ungdom förknippas med grönt är kanske inte så svårt att förstå. När löven kommer fram på våren börjar grönskan smyga sig på och det är den första färgen som syns på träden efter vintern. Ung och grön är ett uttryck man ofta hör. Då menas ibland också ung och oerfaren. Det behöver inte vara en nackdel. En ung människa har inte fastnat i gamla invanda spår utan kan tänka lite nytt och det är nödvändigt för utvecklingen. 

16 kommentarer:

  1. Grönt har alltid varit min färg, men nu på ålderns höst är det inte så längre.
    Förr såg jag allting i grönt. Kläder, möbler, gardiner, tapeter - jag kunde alltid hitta en grön nyans som jag bara måste ha. En väninna sa till mig en gång: "Jaha, du har köpt en ny tröja, och grön är den". Då började jag förstå att det kanske var läge för lite variation.
    Ha en skön söndag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det verkar som du haft grönt på hjärnan precis som jag har haft orange. Jag kan inte ha så mycket orange kläder längre nu, men jag försöker alltid få med en liten detalj.

      Radera
  2. Mycket gröna tankar. I klädväg har jag inte haft mycket grönt, men jag gillar färgen mer och mer även på kläder för mig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också en hel del grönt. Det är en behaglig färg och passar mig bättre nu än orange...tyvärr.

      Radera
  3. Så roligt att läsa om min älsklingsfärg grönt! Grönt är skönt, liksom. Men att tänka sig att egenskaperna skulle passa in på mig, nej där blev det nog lite fel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grönt är en färg som man stöter på nästan överallt, tycker jag. Egenskaperna när det gäller färgen får man kanske ta med en nypa salt.

      Radera
  4. Spännande det här med färger tycker jag.....Ljust grönt är vackert i naturen....Det där skira på våren du vet. Men på kläder i (alla fall på mig)...Så älskar jag mörkgrön bäst...Som kontrast till mina skarpa röd-gula färger som jag annars helst väljer.
    Kramar !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också mörkgrönt bäst. Det är lättare att kombinera med andra färger tycker jag.

      Radera
  5. Vad mycket vi fick lära oss idag om färgen grön :-) Och grönt är ju skönt :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ingen vintermänniska, så jag börjar redan nu längta efter det vårgröna.

      Radera
  6. det är roligt med färger !
    och det finns i olika nyanser av grönt, som du säger, precis som på bilden där,
    i mitt kök har grönt som dominerar, inte mörkt, mera som ljus turkos,
    fast grönt är inte min "älsklings " färg, hihi...för det är rosa !
    ha det gott kram !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla kan säkert hitta en färg eller nyans som de gillar bäst. Men jag tror man hade tröttnat om man alltid höll sig till enbart en färg. Ombyte är kul.

      Radera
  7. Det är roligt med färger och hur de påverkar oss människor, för det gör de.
    Personligen tycker jag nästan om alla färger. Grönt är skönt i ordets rätta bemärkelse, även om jag
    inte bär den färgen på mig särskilt ofta, men det finns så mycket annat i omgivningen som går bra i grönt.
    Ha en fin måndag! Märker att söndagen har gått över i ny dag...hos mig. Hos dig inte riktigt ännu
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blandar gärna färger även om jag alltid har en favoritfärg.

      Radera
  8. Anledningen till att läkare har gröna kläder är att blodet bara syns som svarta fläckar och inte röda.
    Jag tycker mycket om grönt men inte som kläder. Min duktiga småskolefröken lärde mig redan i första klass att det fanns tusentals gröna färger. Vi fick lära oss att blanda redan då - inte använda den gröna färgen rakt av i färglådan.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del klär väldigt bra i grönt. Det beror lite på vilken nyans det är.

      Radera