torsdag 7 augusti 2014

Åstorp....en djurvänlig kommun


Åstorps kyrka heter Björnekulla kyrka och församlingen har fått samma namn. Det villaområde som jag bor i heter Björnås och är beläget högst uppe på Söderåsen. Själva centrum ligger nedanför åsen, och det är en mastig backe att ta sig upp och nerför. Ner går väl an, men upp...då känner man verkligen att det är en rejäl lutning. Vi har en enorm utsikt och vid klart väder kan vi se flera mil bort.


I kommunparken står en staty av två björnar. Det djuret är med på kummunvapnet. Ursprunget är en gammal berättelse som handlar om Bjarnes kulle, och sen har namnet efter hand ändrats från Bjarne till Björn. Jag har aldrig hört talas om några björnar i vår skog, så de här statybjörnarna är nog det närmaste man kan komma en björn i Åstorp.


En bit ifrån där jag bor finns Kalvahagen och Fårahagen...ett litet strövområde precis bakom kyrkan. I Fårahagen går det mycket lämpligt får sommartid. I Kalvahagen har tidigare legat ett gammalt hus som nu flyttats till en plats inne i skogen. Det är möjligt att ägaren hade kalvar när huset låg på det gamla stället.


Längs med en av motionsvägarna inne i skogen ligger Rävastenen som är en megastor sten som Inlandsisen lämpat av här. Det påstås att rävar har haft sitt gryt i närheten  av stenen.


Innan man kommer fram till denna jättesten har jag tidigare stött på en tiger. Första gången jag såg den låg den och vilade på gräsmattan inne i en trädgård, och jag måste säga att hjärtat gjorde ett smärre hopp. Den såg så levande ut...vilket den tack och lov inte var. Senare flyttade ägarna den så att den låg framför deras soptunnor. Tigern låg ute sommar som vinter och antagligen har inte pälsen tålt detta, för nu är den försvunnen.


Precis i utkanten av Åstorp innan man kommer in i Nyvång kör man över en järnvägsbro. Vägen ser på avstånd ut som en stor puckel, så bron har alltid gått under namnet Kamelryggen. Jag har undrat lite över detta eftersom kamelen har två pucklar och dromedaren bara en. Då borde den ju heta Dromedarryggen. Nu har jag läst på lite bättre och fick då veta att både kamel och dromedar hör till familjen kameldjur, så då stämmer namnet perfekt.

18 kommentarer:

  1. Hej, då har jag lyckats placera dig på Sveriges karta, fick ta lite hjälp av Google för namnet sa mig ingenting...men Helsingborg låg nära och där har jag landat några gånger på väg ner mot kontinenten.
    Vackert är det där du bor även om naturen är helt annorlunda mot häruppe. Är det havet man ser i bakgrunden eller är det horisonten som är så blå?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är horisonten som lyser blått. Vi har ungefär 2,5 mil till kusten.

      Radera
  2. Tack för trevlig sightseeing i Åstorp. Har faktiskt varit där för länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturen här runt ikring är väldigt fin.

      Radera
  3. Det var en rejäl sten Rasmus står framför.Lovar att höra av mej om jag är i Åstorp.Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är betydligt högre än vad jag är.

      Radera
  4. Kul med bilder från Åstorp och lite hembygdshistoria till på köpet. Utsikten är verkligen magnifik.
    Övernattade en gång får några år sedan på ett "Bo på lantgård" B&B på Söderåsens sluttning. Fåren betade på sluttningen och det blåste nåt otroligt. Vi hade vidunderlig utsikt från frukostrummet. Helt plötsligt blåste ett får omkull. Det såg så komiskt ut, men det klarade sig utan men.
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar naturen på Söderåsen. Den är väldigt varierad.

      Radera
  5. Åstorp är en trevlig plats. Jag har en kusin som bodde där tidigare :)
    Och den där tigern hade ju kunnat skrämma slag på vem som helst!
    Ha en trevlig dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det börjar ordnas lite kul saker i Åstorp. Skadar aldrig med lite nyheter.

      Radera
  6. Jag har undrat. Men då vet jag att tigern inte är i livet längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, något måste ha hänt med den. Jag gissar på att pälsen är förstörd efter allt regn och snö den har fått stå ut med.

      Radera
  7. Vilken vacker utsikt du har där du bor. Och kul att få veta lite om orten du bor i. Kanske fanns det björnar där för väldigt längesen eller kanske är det efter någon som hette Bjarne. Det är kul att försöka få reda på var namn kommer ifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att läsa om gamla tider, och speciellt från platsen där man bor.

      Radera
  8. Men det är just det - priset för vacker utsikt är en backe ;-). Jag vet, jag har sådär också: uppför när man är som tröttast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns helt klart för och nackdelar med allt. Men fördelarna överväger när man kommit upp på toppen.

      Radera
  9. Roligt att se lite bilder från Åstorp. Ett samhälle som man bara annars åker snabbt förbi när man är på väg till Malmö eller Lund.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är knappast någon turistort.

      Radera