fredag 20 september 2013

Jag har sagt det förut



Man borde inte hänga upp sig på saker och ting, men ibland är det svårt att låta bli. Jag läste en kort notis om att påven hade ringt till en student och småpratat. Det lät ju väldigt mysigt och annorlunda. Nu var det inte precis det som fick mig att reagera utan journalistens skrivande. Namnet på påven måste klart stå med och då skrev han Fransiskus den I. Är inte detta en sammanblandning av både tal och skriftspråk? Man säger Fransiskus den förste men man skriver väl ändå Fransiskus I? Annars skulle vi lika gärna kunna skriva Karl den XVI Gustav. Här tror jag alla hade reagerat.

Det är inte världens undergång för att ett ord eller ett uttryck skrivs fel, men jag tycker nog att man har rätt att begära lite mer av en person som har skrivandet som sitt yrke. De flesta yrkeskategorier synas så noga i sömmarna och deras kunnande stöts och blöts i media. Den nya ministern har varit rejält på tapeten. Inte för jobbets skull förståss, utan för sin tro. Det klagas väldeliga på att vi har outbildade och mindre bra lärare i skolan, men det talas aldrig om hur illa en del journalister stavar och behandlar vårt språk i allmänhet. Minsta lilla barn i skolan får lära sig att använda stavningshjälp på datorn, så det kan inte vara så omöjligt för en vuxen journalist att testa någon gång.



22 kommentarer:

  1. Håller med dig! Det är ofta ett förfärligt språk som används av journalisterna. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl så inom alla yrkesgrupper att det finns bra eller mindre bra medarbetare.

      Radera
  2. Det är noga det där med namn. Jag skriver referat till tidningarna när vi har haft SPF-möten och i det senast lyckades jag skriva fel på ett namn. Jag har vår ordförande som korrekturläsare, men inte heller han reagerade. Sånt är verkligen försmädligt.
    För övrigt håller jag helt med dig i det du skriver och ursäktar mig med att jag ju inte är någon journalist alls.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är medveten om att jag inte alltid är grammatiskt korrekt i mitt skrivande.....men precis som du så har jag det inte som yrke, så jag tror vi kan ursäkta oss med det.

      Radera
  3. Så är det! Man ser ofta tokiga meningar och felstavade ord. Och som sagt, journalister borde vara duktiga på just att skriva. Trevlig helg - eller hur skriver man?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Mitt inlägg är inte så allvarligt menat.....ibland är det bara kul att skriva av sig lite, och idag hade jag inga andra ideér.

      Radera
  4. Nu vet jag inte om du läst artikeln i tidning eller på nätet. Men jag tycker mig märka att det smugit sig in mycket felstavningar i nätupplagor. Kanske för att det skall gå så fort och att det publiceras utan korrläsning.
    Såg ett inslag på TV där reportern skrev en hälsning till Tomas Tranströmer då han fick litteraturpriset. Reportern hade skrivit GRATTULERAR. I nästa sändning var den bilden borttagen som visade hälsningen:-) Skulle tro att hon tänkt skriva Grattis först och ångrat sig halvvägs då det nog skulle vara liiite mer högtidligt till en Nobelpristagare :-)
    Och tack så väldigt mycket för din hälsning igår. Sådant värmer!
    Ha det Gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så gammaldags att jag helst läser papperstidningar, och det är ganska ofta felstavat där, vilket jag har svårt att förstå. Nog finns det väl någon som kollar texten innan den trycks...eller kanske inte. Som sagt, det är ju inte världens undergång....men lite underigt är det ändå.

      Radera
  5. Hejsan,,Nja,ett halvt rätt,vete tusan,,klart det blir ju varmt av denna oxå,,men nog ville jag ha ett lite precisare svar..Eftersom jag själv stavar fel ibland (ganska ofta) så reagerar jag inte,huvudsaken att jag fattar vad som menas..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har i och för sig aldrig provat varmluftspistolen på mat.....Det är svårt det där med stavning, men har man det som yrke att skriva, så finns det många hjälpmedel. Skriver man bara för sitt eget nöjes skull tycker inte jag det har nån större betydelse ifall det blir tokigt nån gång.

      Radera
  6. Ibland kan det bli riktigt roligt när de stavar fel eller när det blir meningsfel. Fast jag tycker det är värre om piloten eller kirurgen "stavar fel" :)
    Vad gullig katten är. Hjälp mig. Är det Gustav den 2 eller Klös-Gustaf 4? :) Kram på dig. Önskar dig en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag tycker också det är kul med felstavningar eller felsyftningar. Det kan bli så tokigt. Håller med om att en del yrkesgrupper absolut inte bör göra fel, och jag tror ingen medvetet gör fel. Om du ska säga det så är det nog Gustav den 2 men ska du skriva så föredrar jag nog Klös-Gustav 4....men vad konstigt....han har inte samma ordningsnummer.

      Radera
  7. Man ser ofta felstavade ord.En journalist borde ju veta.Jag stavar ofta fel speciellt om jag har bråttom .Det som jag reagerar för är att man sätter två olika adjektiv ihop tex Skitgott.Vilket är det då gott eller skit. Jag fattar att order skit som man sätter framför är en förstärkning av gott.Men det vore bättre att skriva att det var mycket gott..Vi har inte heller småbarn att skylla på,och hundarna går ju ut och gör sitt! mystiskt!! kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stavning är verkligen inte lätt.

      Radera
  8. Hihi, visst är det irriterande! Och speciellt just då journalister inte kan uttrycka sig! Jag är också lite av en språkpolis, reagerar på särskrivningar och grammatiska konstigheter. Ändå har jag ett lite annat språk i botten, finlandssvenskan har en annan klang och andra uttryck men nu har jag ju blivit försvenskad då jag bott större delen av mitt liv på denna sidan pölen.
    Vill du ha en till macka? gör mig vansinnig, som allt annat så kommer talesättet från engelskan där man har den ordföljden. Numera finns inte en människa som säger Vill du ha en macka till? Maken och jag reagerar fortfarande på oskicket.
    Men nu skiner solen och det är en hösthelg framför oss. Ha en fin sådan!
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns mycket man kan irritera sig på och säkert lika mycket hos mig som andra blir irriterade av. Jag tycker nog att som journalist har man ett visst ansvar att se till att orden blir rätt stavade.

      Radera
  9. Underbart att jag inte är ensam om att reagera på det skrivna ordet, även om jag inte är perfekt själv :)
    Jag fick en gång en bok i stipendium när jag gick ut högstadiet "Purres stilblommor och grodor". Tänk att jag fortfarande, efter nästan 40 år kommer ihåg vissa delar.
    En annons "handskar finns för damer med avklippta fingrar" :) Detta är ju visserligen ett syftningsfel, men roligt tycker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Sådana fel gillar jag med.

      Radera
  10. Har man skrivande som yrke så kanske man borde veta hur saker och ting stavas.
    Själv kan jag tycka att det är lite charmigt och småroligt ibland med stavfel.
    Hmm...vet ju själv att jag stavar fel rättså ofta. Men strunt i samma då det gäller mig hihi.
    Ha en fin helg nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker precis som du att det är mer noga med stavningen om man har det som yrke. Annars tycker inte jag det är så livsviktigt om det smyger in sig ett fel då och då. Det finns väl värre saker.

      Radera
  11. Här är en till som reagerar på sådana saker. Ett ord som inte passar in eller vad som helst. Jag har ju jobbat med sådant så jag ser det direkt. Yrkesskada kallar jag och mina f d arbetskamrater det för, de är likadana de. För det sitter i ännu.
    Ibland går man nästan i taket.
    Det verkar inte vara korrekturläsning idag tycker jag. Brukar snacka med dem och säga att jag ska aldrig köpa deras tidningar mer, de kan ju knappt stava ibland. Ja alltså jag ringer inte upp dem utan pratar med tidningen.
    Här skriver jag nog lite fel ibland också, men det är för att datorn stavar så illa. Nej det är mina fingrar som inte hänger med längre. De tröttnade efter dryga 40 års skrivande.

    Ja, den pippin vet vad den pratar om, har nog suttit där ett tag.


    Ha en trevlig helg

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man skriver är ofta fingrarna snabbare än hjärnan.

      Radera