söndag 28 april 2013

Återanvänt skräp


Jag undrar vad som egentligen förtjänar att kallas för skräp. Det är ju ofta en väldigt subjektiv bedömning. Något som jag anser är skräp är kanske för en annan person nåt väldigt användbart. Vi slänger på tok för mycket saker, och tyvärr lite överallt och inte bara i uppsatta containrar. Det ser vedervärdigt ut på vissa återvinningsstationer. I vår kommun har fyra stationer dragits in p.g.a. att någon eller några inte är läskunniga och har fattat att man ska lägga sakerna i containern och inte bredvid. Barn är många gånger mycket förnuftigare när det gäller sophantering än vad vuxna är.

När jag jobbade på Fritids hade vi olika teman med barnen. Ett tema som vi höll på med gällde återanvändning. Eftersom det var nära inpå jullovet och det var dags att göra lite julpynt tänkte jag att man borde kunna kombinera de här två sakerna. Färgglada annonsblad och kataloger som man får till leda i brevlådan slängs nog i regel ganska snabbt. Vi samlade i stället in allt sådant. Alla kasserade kopieringspapper på skolan plockades upp ur papperskorgarna. Alla Fritidsbarnen var involverade.....från förskoleklass till treor. Pappret skar vi i 2 cm breda remsor. Varje Fritidsavdelning fick en hög med remsor och sen var det bara för barnen att sätta igång med projektet. De mindre barnen hade ibland problem med att limma ihop remsorna, men då fanns det alltid något av de äldre barnen som hjälpte till. Alla var så engagerade. Efter 14 dagar samlades det färdiga materialet in och fästes ihop till en enda lång girlang. Den hängdes upp i skolan och sträckte sig från matsalen i källaren runt till alla våningarna. När den togs ner efter jullovet var det dags för mätning. Då hade vi kontaktat Lokaltidningen som var där och fotograferade och intervjuade barnen. Jag tror girlangen mätte nånstans runt 360m.


Vinsten av det hela blev inte bara att barnen lärde sig att man kan göra saker av det som finns i hemmet och inte kostar så mycket, utan även att de lärde känna varandra bättre. Nu satt 6-åringar jämsides med 9-10 åringar och limmade remsor. De mindre barnen upptäckte att de "stora barnen" var inte så tuffa ändå, och de äldre barnen insåg att det var riktigt kul att leka med de mindre. Den man känner är man oftast mån om.



19 kommentarer:

  1. Så du har också jobbat på Fritids. Åren 1985-88 jobbade jag kvällstid på ett här i stan. Men det var under tiden jag pluggade och behövde lite extra pengar, så jag hade ingen utbildning för det. På kvällarna var det också mest högstadieelever där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag jobbade med barn i åldrarna 6-9 år och det var jättekul.

      Radera
  2. Du är påhittig!!!!Har varit dålig ,men mår lite bättre idag! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att det är bättre.

      Radera
  3. Vilken otroligt lärorik dag du har haft.
    Man kan ju bara göra så mycket av återvinning.

    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att se vad det kan bli för nästan ingen kostnad alls.

      Radera
  4. vad roligt att man kan göra något bra för nästan ingen penning alls :)
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn är väldigt påhittiga, så det behövs inte alltid så dyra saker för att deras fantasi ska sättas igång.

      Radera
  5. Jag kämpar så gott jag kan.Tack för krya på hälsning.. Kram!

    SvaraRadera
  6. Här blir det snart möjligt att byta bort saker man tröttnat på på återvinningscentralen i Visby. Det tycker jag är väldigt positivt, för precis som du säger, det som jag kastar och tycker är skräp kanske någon annan anser vara helt användbart.
    Allt som görs för att vi inte ska tära på jordens resurser är bra!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket bra initiativ! Det slösas alldeles för mycket, och man måste inte alltid ha nya saker.

      Radera
  7. Vilken underbar idé. Det de har roligt med lär de ju sig mycket av också.
    Kan inte säga att jag är lika duktig. Men att sitta och klistra själv är nog inte lika kul så här kastas det. Men självklar i containerna.
    Tack för din kommentar.
    Jag klarade mig från att bli sjuk, det var en tablett jag inte tålde så bra men den kom ju i samma veva så vad visste man då. Men nu är jag pigg igen.
    Ha en fin kommande vecka. Orörd och allt

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att inte alla slänger skräpet i containrarna som det ör avsett för. Det får all lida för.

      Radera
  8. Trevligt inlägg! Jag har alltid gillat att "klippa ur" och tycker det är så kul att göra collage av rubriker mm i tidningar. Det var ett tag sen nu men nu känner jag att det kanske är dags igen. Ett till mig själv kanske "nya livet" eller nåt liknande. /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Collage gillar jag med! Det går lite i vågar vad man är intresserad av.

      Radera
  9. Oh yes! Återanvändning är bra. Krusidullan gillar att pyssla med allt, sånt som vi kallar skräp. Gamla flingpaket, godispapper, påsar, lock, snören, tidningar etc etc. Och så ser det ut i hennes rum också ... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Jag kan föreställa mig hur det ut. Ungefär som i mina syrum då. Härligt!

      Radera
  10. Visst är det så med barn. mycket klokare i mycket än de äldre och oss vuxna. Nästa generation är förhoppningsvis uppvuxna i detta och kan använda kunskapen. Vi växte upp med slit och släng och det är svårt att lära gamla hundar sitta. För min egen del har jag blivit jättebra på att sortera och att handla på loppis. Mycket beror på att det är så enkelt där jag bor. Matresterna är det värre med. Vi har så dålig ventilation så jag står inte ut med lukten och att bära ut efter varje måltid det fixar jag inte
    Ha en bra start på veckan
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur att det numera är modernt att handla både kläder och andra prylar begagnat. Förhoppningsvis är det många som hoppar på tåget och inser att det går jättebra.

      Radera