onsdag 27 februari 2013

Expressen eller Aftonbladet?



Jag brukar inte ha svårt för att bestämma mig, men i förmiddags kände jag mig nästan som Gösta Ekman när han stod och velade om han skulle köpa Aftonbladet eller Expressen. Som kvällsmänniska gillar jag att vara uppe väldigt sent, och det betyder klart att det sällan blir några tidiga morgnar för min del. Utom idag då.....Jag vaknade och tittade på väckarklockan.....halv 10!!!!!! Milda makter!!!! Jag for upp ur sängen som ett skott. Visserligen hade jag inget uppbokat för idag, men det är ändå ganska skönt att hinna med lite på förmiddagen. Jag startar alla morgnar med att svara på kommentarer på min blogg och att titta in på andra bloggar. Det är ett ganska behagligt sätt att börja dagen på.

När jag höll på att hoppa mellan bloggarna, så kastade jag en blick på datorklockan. Den visade kvart i 7! Det kunde väl knappast stämma? Jag kikade på mobilen, och den visade samma. Jag gick in i sovrummet och kontrollerade väckarklockan. Samma resultat. Då ramlade poletten ner. Jag hade klart tittat på väckaren utan att ta på mina glasögon, och inte sett vilken visare som stod var. I stället för halv 10 hade klockan varit 10 i 6. Ett sånt elände. Skulle jag rätta till misstaget med en gång och gå och lägga mig igen eller låtsas som ingenting och stanna uppe? Ett tufft val! Jag kom fram till att det var lika bra att stanna uppe, när jag nu ändå var nästan vaken.

När jag jobbade och någon gång försov mig, tyckte jag att hela dan blev förstörd. Vad jag än gjorde så blev det tokigt. Nu vet jag att det är lika illa att "förvakna" sig. Allt har blivit fel idag. Jag har varit omväxlande trött, sömnig, fumlig och hungrig hela dagen. I morgon bitti ska jag i varje fall sätta på mig glasögonen innan jag tittar på klockan. Sådana här skräckupplevelser vill jag inte vara med om fler gånger.

30 kommentarer:

  1. Nej fy, vilken obehaglig start på dagen. Glasögon är allt en finurlig uppfinning det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur att glasögon finns, annars hade jag vimsat runt som en höna. Om det nu stämmer att de är vimsiga.

      Radera
  2. Förvakna sig! Vilket fint ord!
    Ibland händer det ju att man gör det, förvaknar sig.
    Irriterande nog oftast när man får sova länge.
    Glasögon är bra, utan tvivel:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är underligt att man oftast vaknar tidigt när man inte behöver det.

      Radera
  3. Vilket förfärligt uppvaknande!!!! Jag hade gått och tippat ner i den goa sängvärmen igen... "Hon"skatan är otroligt bekväm av sig!När det är tid att städa eller att ta hand om tvätten så har hon gått upp i rök! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska lyda ditt råd en annan gång. Du får ge henne sparken.

      Radera
  4. Haha... ja det är inte lätt att vakna fel tid - sen spelar det ingen roll om man försover sig eller förvaknar sig (kul nyuppfunnet ord :)) Själv är jag ju morgonmänniska och om jag vaknar 10 i 6... ja, då känns det som om jag försovit mig...
    Ha en underbar dag... hoppas du vaknade på rätt tid idag :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Idag känns det mer ok.

      Radera
  5. Haha!!! Vad kul:) Kan nästan se scenen framför mig, chock att klockan är så mycket medan den egentligen är kring 6-tiden, och att studsa upp, fniss! Men då kanske du fick mycket gjort hemma med all extra tid:))))

    Kraaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr så är jag inte så effektiv den tiden på dagen.

      Radera
  6. Du fick mig att le stort medan jag läste. Jag är en riktig morgonmänniska. Igår var jag uppe 5.20 för då var jag trött på att ligga och snurra. Idag blev klockan i alla fall 6. Det är så tyst och skönt på morgonen. Man ser ingen ute och solen börjar sträcka på sina strålar medan allt blir så ljust. På kvällen är sängen skönast!

    Hoppas du vaknade den tid du själv ville idag och att du såg rätt på klockan!
    Ha en fin dag! /Skrivmoster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är så tyst och skönt sent på kvällen. Min man är morgonmänniska så vi kompletterar varandra bra.

      Radera
  7. Det där var roligt. Blev förtjust i ditt eget påhittade ord. Förvakna sig. Gulligt. Hoppas att det blir en vanlig dag idag. Denna sista vinterdag.
    Håller med dig. Det är inte många gånger i livet jag försovit mig. Men de dagarna blev helt förstörda.
    Minns när jag gick och köpte kläder förr. Då kunde det hända att jag blev som Gösta i omklädningsrummet. Oftast slutade det med att jag inget köpte. Hade jag gott om pengar kunde det bli "allt".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bäst om man kan vakna den tid som man själv tycker är "normal", då känns det genast bättre, och man har lite energi.

      Radera
  8. Förvakna var ett bra ord. Man skulle tycka att man fick mycket gjort om man steg upp så tidigt. Men det blir liksom bara fel.
    Men nu gör du nog inte det på ett tag. Hoppas du vaknade rätt idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag gick jag upp i normal tid enligt mitt sätt att se. Idag känner jag mig som en människa. Igår gick jag som en zombie.

      Radera
  9. hahahaha - men du hann med en hel del den förmiddagen :) tänk vad tokigt det kan bli ibland
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går väl an att stiga upp tidigt ibland, men det får inte bli en vana.

      Radera
  10. Oj Oj,säger som du,,en försovning kullkastar hela dagen...
    Ja det är fantastiskt att se alla dessa barn på isen,,dom 330 är bara en kull 6 åringar,det finns fler grupper där barnen är ett par år äldre..Heder åt klubbarna och alla deras ledare..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att läsa om klubbar som satsar på barn och ungdom. I vissa kommuner anses det inte lönsamt. Konstigt sätt att resonera så.

      Radera
  11. Usch ja...att försova sig är aldrig roligt, för man känner sig förvirrad, stressad och plöfsig...och allt blir tokigt...och jag kan tänka mig att det är samma sak att fara upp i en hast och trott man försovit sig, då blir nog lunket ganska galet

    kram kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att försova eller "förvakna" sig är ungefär som att välja mellan pest och kolera.

      Radera
  12. Det är jobbigt att bli så där förvirrad. Tänk vad klockan påverkar oss, tiden är ju ändå bara en slags konstruktion. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemskt att tiden ska styra oss så. Jag brukar annars vara ganska bra på att strunta i tiden och göra saker när jag känner för det. Jag är ju så lyckligt lottad att jag bestämmer över min egen tid.

      Radera
  13. Åh flera timmar extratid...Bara så där:) Vilken dröm:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller mardröm. Det beror på hur man ser det.

      Radera
  14. Jag tycker att det är ganska behagligt att komma upp lite tidigt och få några extra timmar, men det är klart det ska ju vara måtta på allt.
    Hoppas nu att du får sova gott i natt och att du håller koll på tiden i morgon.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är mycket noggrann när jag tittar på klockan numera.

      Radera
  15. Förstår att dagen blev knepig, för det blir den så fort man ruckar på sina vanor. Märker det speciellt mycket nu när man blivit äldre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig gillat tidiga morgnar, och tror inte jag kan lära mig att gilla det nånsin.

      Radera