torsdag 3 november 2011

Misslyckat pepparkaksbak


Jag har inte bakat pepparkakor de senaste åren. Rasmus har tagit över det, och sköter det med den äran. Men jag tänkte att jag kunde kanske göra en insats för fåglarna. Jag hittade ett recept på frökakor med kokosfett. Man skulle helt enkelt bara smälta kokosfett och röra ner en fröblandning. Sen skulle man lägga ut pepparkaksformar på ett bakplåtsformar och hälla smeten i dem. Efter en stund i frysen var kakorna stela. En del var ganska lätta att ta ur formarna, men en del blev bara smulor. Jag trädde ett band genom dem med hjälp av en stoppnål, och hängde upp dem vid fågelbordet. Fåglarna visade inget som helst intresse för de här godsakerna. Jag tänkte att då gör jag väl som jag gjorde förr när det blev ett misslyckat sockerkaksbak. Jag smulade kakan och satte till lite extra ingredienser och hällde arraksessens i så blev det med ens arraksbollar. Det är väl tveksamt om fåglarna gillar arrak, men jag smulade de här "pepparkakorna", smälte om dem på nytt och hällde dem i ett skal från en halv kokosnöt i stället. Nu var det istället en kokoskaka. 


Jag hängde den på fågelbordet och väntade,


och efter ett tag kom en liten talgoxe och började smaska. 


Detta pepparkaksbaket gjorde jag för 34 år sen och det håller fortfarande stilen. Den här tavlan har blivit en klassiker hos oss. Det blir ingen jul om inte de här kakorna hänger i hallen.

10 kommentarer:

  1. Vilka minnen du väcker till liv med dina pepparkakor!

    Jag bakade alltid pepparkakor hos min faster Nanny och farbror Knut.

    De hade inga barn själva och ingen som helst känsla för att barn skulle behandlas på något speciellt sätt. Där var man helt plötsligt en vuxen människa som fick dricka kaffe och hämta vilka böcker man ville i bokhyllan.

    Pepparkakor bakade vi som sagt varje år. Vi hade mallar av fåglar, katter, hundar, björnar och jag vet inte vad och med hjälp av dem stansades degen ut och gräddades och sedan garnerades de med florsocker i fler färger. De blev helt otroligt fina, som riktiga små konstverk och jag tror att faster hade lika roligt som jag.

    Ha en fin torsdagskväll!

    SvaraRadera
  2. Så snäll du är!
    Jag var och tog i talgbollarna i dag på Maxi, men så tänkte jag de har ju mat i stallet. Ett 20 tal gråsparvar och koltrasten har äpplena, men jag köpte kattmat för jag har en katt som kommer på besök och att föda han med leverpastej...., det är en nack del, nu får skatorna också mat.

    Pepparkaks tavlan var väldigt trevlig!

    Kram på dig i dimmdiset!

    Helen

    SvaraRadera
  3. Ingrid: Jag kan sakna den tiden då man bakade pepparkakor tillsammans med barnen.

    Helen: Jag missade dig på Maxi. Det här disiga vädret gör mig nipprig. Det känns som det är kväll hela dan.

    SvaraRadera
  4. Jag brukar baka pepparkakor med ungarna...inte så tjusiga alla gånger men goda!Blir riktigt sugen just nu :-)Varje år i Oktober kommer det småfåglar och kikar in genom köksfönstret.Det är signalen till mig att jag ska hänga ut talgbollar...såååå gulliga må du tro!

    SvaraRadera
  5. Det var ett fiffigt sätt att göra mat till fåglarna..Jag har inte spelat alfapet på det gamla sättet.Men jag tycker att detta är ett kul sätt.. Kram!

    SvaraRadera
  6. Gunnel..
    Vad sugen jag blev på pepparkakor oj vad gott det ser ut..Fåglarna tyckte säkert att det dom fick var smaskens..Önskar dig en fin helg nu kram Nicki

    SvaraRadera
  7. Fåglarna är nog nöjda, även om det inte blev så vackert utan bara smulor, för det smakade säkert väldigt gott ändå.
    Är lite lat nu för tiden och köper mina pepparkakor, för det går inte åt så mycket.

    SvaraRadera
  8. Fåglarna brukar inte vara så tända på matningsfröjder förrän det har blivit snö och kallt. Innan dess är de allt trögbedda.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Vi har konstigt nog ganska fullt vid vårt fågelbord redan nu. Det är kul att sitta och titta på dem när man äter frukost.

    SvaraRadera