måndag 24 oktober 2011

Alla dessa hjältar


Det är egentligen konstigt hur ord används och förändras. Ta ordet hjälte t.ex. I ordböckerna står det att hjälte betyder en person som gör stordåd och vinner ära och berömmelse. Stordåd tycker jag är när någon räddar livet på en annan människa eller ett djur eller visar civilcurage och står upp för någon annan. Med andra ord en människa som inte i första hand tänker på sig själv. Det finns många vardagshjältar som aldrig blir uppmärksammade. Jag tycker inte man behöver göra några stordåd för att få lite "hjältestatus", men i vardagslag så tänker man nog mer på dessa personer som snälla, rättvisa och omtänksamma människor. Sådana som man träffar på lite då och då, men kanske mer tar dem för givet. Det är inte så viktigt att dela in människor i fack, tycker jag. I så fall skulle man nog sorteras in i många olika fack. Finns ingen människa som är enbart bra eller dålig.

Sporten är nog det "fack" som har mest hjältar, men där känns ordet ganska urvattnat. Några stordåd behöver det inte alls vara tal om. Det räcker med att sparka undan en boll för motståndarna så är man en hjälte. Som de flesta vet så är jag ingen sportfantast. Jag kan mycket väl titta på en fotbollsmatch eller följa en tävling i vilken sport som helst, men jag känner inte att jorden slutar snurra bara för att det är sport på TV. Lagom är bäst. Idrottsutövarnas bragder ska visst uppmärksammas. Men det är just det som det är: bragder och inte hjältedåd. Varför heter det annars Bragdguld?

Sportjournalistiken är nog det område där svenska språket urholkats mest. Där kör de med hälften engelska och hälften svenska. Det mest idiotiska exemplet på detta är kommentatorn som sa i en paus att nu skulle de visa några höjdpunkter från matchen. Sen la han snabbt till :HIGHLIGHTS. Ja, vi pratar ju svenska så det är kanske svårt att veta vad höjdpunkter är. Det kan vara höjdpunkten på en ås....Söderåsen t.ex. Där bor jag. En höjdpunkt skulle kunna vara ett hemma-hos-reportage hos mig uppe på Söderåsen.

Ikväll ska jag titta på Medium på TV. Då kanske jag får se några ghosts. Efter det är det CSI och då kommer det säkert att bli en del murders.

11 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med,ordet hjälte är som en urvriden disktrasa och har förlorat sin verkliga betydelse.För mig är hjälte någon som trotsar sin egen rädsla och "gör" när andra ser på!
    Ha en skön måndag,kram!

    SvaraRadera
  2. Jag ska inte titta på Medium på TV Jag får gåshud då!!!:-) Jag tog bilderna från bilen i full fart .. med mobilen. Blev ganska bra bilder ändå! Kram!

    SvaraRadera
  3. Ja du nog svängs det med mycket engelska i vårt språk idag...
    onödigt tycker jag när vi bor i Sverige och har ett eget språk...
    liiite irreterande.

    Ha en finfin måndag.

    SvaraRadera
  4. Ordet hjälte används i tid och otid eller kanske vi snart säger hero i stället.

    SvaraRadera
  5. När jag läser ditt inlägg kommer jag osökt att tänka på julkalendern "Herkules Jonssons storverk, som gick 1969. Jag är säker på att mina barn tyckte att han var en riktig hjälte.

    Varför kom jag att tänka på det, jo idag är det 2 månader till julafton!!

    Känn stressen!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Tack, lättare sagt än gjort, men det går väl över.

    Jag ska se om jag kan snappa upp några danska för här blir det Den som dräper.

    Ha det så bra
    kram

    SvaraRadera
  7. Ja, julen närmar sig med stormsteg. Jag ser faktiskt fram emot att börja julpynta.

    SvaraRadera
  8. Orkar inte lyssna på sport längre eller läsa i tidningarna om det, för det är hela tiden svart eller vitt och hjältar hit eller dit.

    Medium är intressant. Men ikväll ska jag titta på den nya Anno 1790, som kan bli spännande. Vi brukar titta på CSI på måndagar.

    SvaraRadera
  9. Sport tas för på stort allvar. Det är inget livsviktigt. Inte för mig i varje fall.

    SvaraRadera
  10. Nog är det så att språket har urvattnats och förändrats. Jag tänker på det varje dag. Min 22 åring och jag har ibland livliga samtal om vad man får använda för ord och vilka som är slang. Börjar man titta i svenska akademins ordlista funderar man över att: Nu har jag blivit gammal. Du tar upp ett svårt ämne. Jag upplever som om alla dom här orden är subjektiva. De jag tycker tycker inte en annan. Det jag kan säga är att jag tycker vi har för få vardagshjältar som uppmärksammas. Stora galor med priser finns men det är inte det jag menar. I vår lokaltidning har vi "Dagens ros". Lite då och då skickar jag in till den. Förra vintern tex: satt jag in en om gubbarna i vårt hyreshus som varje dag skottade fram bilar. Så skönt för andra pensionärer som inte orkade.
    Ha en bra dag och kram

    SvaraRadera
  11. Nog har språket ändrats alltid. Narurligtvis måste en del nya ord införlivas om det ska bli ett levande språk, men vilka ord som ska bli godkända är inte lätt att avgöra.

    SvaraRadera