tisdag 13 september 2011

Oumbärliga saker?

Jag har tidigare skrivit om olika maskiner jag tycker är helt livsviktiga att ha i ett hushåll idag, som t.ex. diskmaskin, assistent, dammsugare, tvättmaskin m.m. Det skulle säkerligen gå att klara sig utan dem precis som man gjorde förr i tiden. Men vad skulle det vara bra för? Någon har ju uppfunnit dem för att de ska användas. Dessutom är livsstilen helt annorlunda nu, och då förutsätter man ju att hushållsarbetet inte ska ta lika lång tid som förr. Vem har tid med det efter att ha jobbat en hel dag? Inte ens som pensionär har jag varken tid eller lust att ägna hela dagen åt sådan sysselsätning. Finns roligare saker att göra. 

Det finns så klart vissa maskiner som jag är lite skeptisk mot ifall de verkligen behövs. Bakmaskinen som kom för några år sedan har jag aldrig förstått vitsen med. Hushållsassistenten däremot skulle vara inmonterad i ett köksskåp, så den alltid kom med när man köpte inredningen. Jag fick en potatisskalare i present en gång. En sån där behållare som man lägger potatisen i och sen bara vevar. Nypotatis har ju inte så tjockt skal, så den skulle var jättebra för det ändamålet fick jag veta. Potatisen var alldeles knottrig när den var "färdigskalad". Såg ut som små vita kastanjer med skal på. Den maskinen for iväg till tippen. 

Äppelklyftaren, som började säljas för något år sedan, köpte jag och använde på Fritids. Den var helt ok när man skulle dela äpplen till ett antal barn vid mellis. I hemmet vet jag inte om den är så oumbärlig. Idag kom ett mail med ett erbjudande att köpa en äppelskalare för endast 151 kr. Den kärnade ur, skalade och skivade äpplet på 8 sek! Jag blev lite nyfiken på hur lång tid det annars skulle ta, så jag plockade fram min gamla äppelurkärnare (som jag köpt för en tia) och en liten skalkniv. Nu var både jag och tidtagaruret redo. Utan att stressa klarade jag det på 37 sek! Tänk om jag hade haft den där skalaren! Då hade jag tjänat in 29 sek.

10 kommentarer:

  1. Hejsan Gunnel !

    Det var ett kul inlägg,jag hade med en gång men då handlade det om elektricitet.Alla maskiner som kräver el. Men det gör inte den på bilden,kärnhusborttagare.Har Du en sådan.Jag har en sådan där vanlig samt klyftaren.
    Det är inte ofta som jag äter äpplen.Så de ligger ju i en låda mestadels.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  2. Jag använder mig av en helt vanlig kärnhusuttagare och en skalkniv. Duger alldeles utmärkt.

    SvaraRadera
  3. Lite kul med alla grejer och maskiner som finns nu.
    en del kan man naturligtvis inte vara utan, medan andra grejer känns lite onödiga
    Kommer ihåg när jag var barn och vi fick vår första tvättmaskin..så glad mamma blev.
    Tänk att förut ha tvättat allt för hand för 6 personer..varav 4 barn )
    alla kläder, osv....
    en assistent skulle nog min mamma ha gillat också, eftersom hon bakade allt matbröd själv
    tror hon fick en på senare år.
    Och diskmaskin skulle nog inte ha varit så dumt att ha heller...
    även för oss barn som blev tvugna att turas om att hjälpa mamma att diska varje dag..
    men oftast blev det jag som fick göra det ;-)
    Ja, nog underlättar många maskiner vardagen
    kram

    SvaraRadera
  4. Den enda hushållsmaskin jag inte vill vara utan är tvättmaskinen. Jag är så gammal, så jag vet vad det innebär att tvätta kläder i badkaret på tvättbräda och koka vittvätt i en kittel på spisen.

    Jag tycker inte heller att det är några stora bekymmer att skala och kärna ur ett äpple för hand.

    Kram och ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Såg en tävling i en tidning där man kunde vinna den där äppelmanicken. Jag tävlar inte om den men jag tycker den är läcker i designen Jag är lite motvalls när det gäller maskiner: Våga vägra kökshjälp Lite löjligt men jag tycker jag gör allt snabbare. Speciellt om jag är lite manisk
    Ha en bra morgondag
    Kram

    SvaraRadera
  6. Hej, Jag skriver som Ingrid, den enda mskinen jag inte kan vill vara utan är tvättmaskinen. Jag är några år äldre än Ingrid så jag vet.
    måsågott margareta

    SvaraRadera
  7. Jag tycker inte man behöver en hel maskinpark för att klara av hushållsarbetet, men en del maskiner underlättar onekligen. Den första tvättmaskin jag minns var en man eldade med gas. Så rädd jag var varje gång man skulle tända fyr. Det smällde som bara den. Jag har också varit med om att koka tvätt på spisen..inte lakan och stora saker, men babytvätt.

    Vad kul att du tittade in Margareta! Har du en blogg jag kan besöka?

    SvaraRadera
  8. Tack för din fina kommentar på min blogg och roligt att någon ny kommer in och tittar, är inte så många som är inne o kikar och kommenterar. Ha en jätte fin onsdag

    SvaraRadera
  9. Skrattar gott åt din tidtagning för visst kan man klara sig utan vissa grejer....Diskmaskin har jag aldrig haft. Att diska för hand går ju snabbare än maskin!Tänker på vad jag inte kan vara utan och då blir svaret tvättmaskin...det är guds gåva till oss kvinnor som annars förmodligen fortfarande "klappat kläder i bäcken"

    Ha en fin dag vännen,kram!

    SvaraRadera
  10. Håller med om att det går snabbare att diska för hand....men jag vet inget tråkigare. Det enda hushållsarbete jag gillar är storstädning, när man får vända upp och ner på allting. Då syns det ju att man varit i farten. Allt annat syns ju bara ifall man inte gör det.

    SvaraRadera