tisdag 20 september 2011

Dags att boka tvättid


I Japan har man uppfunnit en apparat som man kan stoppa in människor i, och så blir de duschade. Det sprutar tunna strålar av tvål och vatten över personen inne i den här behållaren. Precis som en biltvätt. Jag vet inte om de har de här stora rullande borstarna också. De kanske bara kopplas till om personen i fråga är extremt skitig. Något äldreboende i Danmark har nappat på det här och testat det på sina pensionärer. Enligt föreståndaren är det väldigt uppskattat....nu minns jag inte om det var de boende eller personalen som var mest förtjust. Men man torkade den duschade för hand, var man noga att berätta. Jag tror inte det dröjer länge innan någon uppfinner en torktumlare för människor också.

Jag vågar inte tänka på hur äldreboenden kommer att se ut i framtiden. Ska det inte finnas några människor kvar som jobbar där? Säkerligen kommer måltiderna att ersättas av en tablett som innehåller alla näringsämnen och städrobotar införskaffas. Ska kanske vårdpersonalen ersättas av syster R2D2 och CP3O?


12 kommentarer:

  1. Vilka vackra gamla ting i förra! Jag fick några gamla spetslakan av mormor när jag var hemma i Värmland, tänkte göra gardiner av dem.

    Usch, den framtiden tror jag inte jag vill uppleva och betänk att det var inte så länge sen vi fick bada i emaljbaljor i skolan...

    Ha det så bra!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag tycker mig minnas något program från Japan (eller var det Kina?) där man hade sällskapsrobotar, så att ensamma pensionärer skulle ha någon att prata med.

    Undrar vad som väntar......

    SvaraRadera
  3. Jag minns de där emaljbaljorna......långt från dagens bubbelbadkar.

    Sällskapsrobot? Nej, tack! Då kan jag lika gärna prata med mig själv.

    SvaraRadera
  4. Kul med tvättmaskin för människor :-)...och torktumlare :-D

    Ja, undrar hur det kommer att vara i framtiden
    och även på äldreboenden....
    vem vet det kanske kan bli så...
    Det ska ju sparas...och på detta sättet blir det säkert mindre kostsamt
    men usch...vad läskigt egentligen...utan mänsklig kontakt och omvårdnad..
    fast den brister redan nu...

    Lite roligt verkar det med robotar osv. men man vet ju aldrig....
    kram

    SvaraRadera
  5. Jag är väl inte så sugen på att få en robotkompis när jag blir gammal. Föredrar faktiskt en människa med alla fel och brister. Då är vi ju likvärdiga.

    SvaraRadera
  6. Lite kul var det. Nog kan man lösa torkningen. Ser fram för mig hur det sprutar in varmluft som en slags fön. Verkar ju ok om det är på frivillig basis

    SvaraRadera
  7. Hjälpmedel är alltid bra, men man hoppas ju att inte all mänsklig kontakt försvinner för de boende på äldrehemmen.

    SvaraRadera
  8. Hallå i i hållande duggregn!

    Sv.....Yes jag är på ett riktigt röjar humör, blev nog smittad på Maxi! Vi här på vägen tänkte ha loppis redan förra hösten, men då blev det inget och nu blir det inget heller. Så två lass har redan gått i väg till insamlingen på Filborna och nu tänker jag köra det andra till några andra organisationer. Men vissa saker som är nya kan man ju ge bort om någon vill ha dem,.

    Idag ska jag ta mig en tur och kolla nya Väla för nu ska väl det värsta nyhetsruset lagt sig!

    Ha en bra dag!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Takk for hyggelig hilsen på min bursdag! :-)

    SvaraRadera
  10. Jag gillar nya Väla för man slipper alla de här "återvändsgränderna". Så himla irriterande!

    SvaraRadera
  11. Men så hemskt, så ovärdigt. När jag ser sånt här försvinner min humor. Usch.

    SvaraRadera
  12. När man läser sånt här längtar man inte precis efter att bli gammal och inte kunna klara sig själv hemma.

    SvaraRadera