måndag 29 augusti 2011

Olycksbådande


Ny forskning visar att det sker mest olyckor på hösten. Delvis på grund av att det är en mörk och ruggig årstid och då blir vi lite tröttare och kanske lite mindre uppmärksamma. November månad toppade olycksstatistiken, och det var speciellt torsdagarna som var farligast. T.o.m. klockslaget då flest olyckor inträffade hade forskats fram. Klockan 10 en torsdagsförmiddag i november lever man alltså väldigt farligt.

 Jaha, och vad gör man då med all denna nya information? Lägger den till handlingarna bland alla andra konstiga forskningsresultat? Nej, jag tycker att den här kan man faktiskt ha lite nytta av.

För att utesluta att bli skadad så får man se till att göra så lite som möjligt just den här tidpunkten den här speciella dagen och månaden. Det skulle klart räcka att sitta still i soffan prick klockan 10. Enda risken man utsätter sig för är väl att ramla ur soffan. Jag tänkte faktiskt vara lite mer försiktig och inte stiga upp före 10 den dagen, och för att vara på den säkra sidan stanna kvar i sängen fram till lunch. Då måste garanterat all farlighet ha försvunnit. Tänk bara vilken lyx det året som fredagen den 13:e inträffar. Då blir det en extra långhelg att ta igen sig på. Inte värt att chansa med någon större kroppsansträngning när det kommer två "olycksdagar" på rad. Jag har forskat fram att det kommer att hända år 2015.

12 kommentarer:

  1. Jag läste precis den här artikeln i DN. Så de där forskarna håller på. De grundar väl sina rön på statistik, men statistik kan man ju tolka precis som det passar och efter sina egna syften.

    Maken är väldigt rädd för fredagen den 13:de. Det är tur att den dagen inte infaller så ofta!

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Takk for informasjonen og jeg lover at hver torsdag klokken 10 i november skal jeg sitte helt rolig i go'stolen min. Better safe than sorry! :-)
    Ha en trevlig uke!

    SvaraRadera
  3. Jag tro inte heller man kan lita blint på statistik, men man behöver ju inte utmana ödet. Håller mig nog i stillhet i november.

    SvaraRadera
  4. Vad nu inte för säker på att sängen är en trygg plats. Man vet aldrig det kan bli svårt att få luft om man hamnar under kudden eller virar fast sig i underlakanet. Det går nog inte att skydda sig helt. Jag ska se till att tänka ut något tryggt ställe att tillbringa tiden på Tipsa mig om du hittar något tryggt ställe
    Kram på dig

    SvaraRadera
  5. HAHA! Och jag som trodde att jag hade kommit på en sån trygg plats.

    SvaraRadera
  6. Hmmm....nu får jag funderar ut vad jag ska göra på torsdagar framöver den tidpunkten. Kanske det är ofarligt att sitta still och prata i telefon med vänner då?

    Om det nu beror på mörkret och trötthet, så borde väl i så fall mest olyckor inträffa på kvällar eller ?????? På förmiddagar är väl de flesta skapligt pigga och det börjar ljusna då också även i november.

    SvaraRadera
  7. Fniss.........då hoppas jag att det är så dåligt väder den/de dagarna så att hästarna måste vara inne, för annar är det svårt för mig att undvika...

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  8. När vi kommer fram i november har vi säkert glömt de här varningarna och gör precis som vanligt, och det funkar säkert i år med. Sanningshalten i såna här undersökningar är nog inte så stor att man behöver bekymra sig om den.

    SvaraRadera
  9. Lite kul detta med olyckstal och olycksdagar :-)
    Fast som du skriver inte så tokigt att t.ex. ta sig en sovmorgon den 10:e
    och ta ledigt mellan torsdag den 10:e och fredag den 13:e
    kul...
    fast som du skrev det är ett par år tills dess :-)
    kram

    SvaraRadera
  10. Nej, en extra sovmorgon tackar man ju inte nej till...fast nu tar jag sovmorgon när jag känner för det.

    SvaraRadera
  11. Hej du Pantertant!
    Jag hittade dig hos Rigmor. Läser då och då hos nya bloggare.
    Den där olycksstatistiken läste jag också. Ibland undrar jag varför man tar fram statistik på de mest konstiga saker. Till vilken nytta?
    Nu ska jag läsa lite mer oss dig.
    På återseende.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  12. Tack för kommentaren. Kul att du hittade mig. Nu är jag nyfiken på din blogg och måste in och läsa den. Ha det bra.

    SvaraRadera