söndag 21 augusti 2011

Bra eller dåliga tips?


Jag läste idag om en del tips från Allt i Hemmet. Det gällde förvaringsmöjligheter i köket. Jag kan inte säga att jag blev så imponerad av deras förslag. De tyckte att man kunde sätta krokar eller trådhyllor antingen på utsidan eller insidan av sina köksskåp för att hänga upp vispar, slevar och annat. I mina köksskåp går hyllorna ända ut till kanten, så skulle jag hänga nåt invändigt i dem blev det omöjligt att stänga dörren. Vad det gäller att sätta krokar på utsidan av dörrarna........Hade jag föreslagit det för Göran, som jobbat som byggnadssnickare, tror jag han hade fått ett mindre nervsammanbrott. Man fördärvar väl inte köksinredningen med att sätta krokar på köksskåpen?

Nästa förslag var att köpa hopfällbara stolar till när det kom gäster. Ingen dålig idé....men när de inte användes skulle de hängas upp på en krok på väggen. Jag har ingen ledig vägg i mitt kök. Hur gör jag då? Hänger dem i taket?

Mobila arbetsytor av hurtsar eller bänkar på hjul låter smart. När de inte används rullar man undan dem. Vart då?

Golvsocklarna kunde utnyttjas till att bygga in lådor i där man kunde förvara brickor, tårtfat och liknande. Jag är väl ingen akrobat heller? Jag vill ha allt i bekväm ståhöjd.

Mitt förslag är: i stället för att sätta krokar på köksskåpen kan man slänga ner alla redskapen i en låda på hjul, där man satt krokar på sidorna till att hänga upp hopfällbara stolar. Brickorna kan man använda som lock till lådan. Lägg en skärbräda på toppen och vips så har man fått en "köksö".

2 kommentarer:

  1. "Tipsarna" har nog inte riktig kläm på hur det ser ut i våra kök.

    Ditt köksö-förslag låter mycket vettigare!

    SvaraRadera
  2. Många gånger tycker jag att de förslag som kommer från inredningsarkitekter verkar väldigt lite genomtänkta.

    SvaraRadera