torsdag 28 juli 2011

Gatunamn



Det är ganska kul med gatunamn. Storgatan, Västergatan och Torggatan finns nog i de flesta svenska samhällen. I mitt bostadsområde har alla gator trädnamn. Vissa delar i en stad har stadsnamn eller landskapsnamn. Ganska fiffigt egentligen. Sen finns det en del gator som jag undrar om inte de som hittat på namnen har haft storhetsvansinne eller möjligtvis sjuk humor. Boulevard betyder ju en lång, stor och bred trädkantad gata. Tänker man på Paris eller New York där det finns gator med sådana namn, så är det inget märkligt. Det finns sju Boulevarder i Sverige bl.a. i Kristianstad och Stockholm. Stockholm är ju i mina ögon helt ok och Kristianstad är väl sådär. Men jag förstår inte hur man kan döpa en gata i det lilla samhället Kvidinge till Boulevarden. Den har absolut inget gemensamt med en amerikansk eller fransk boulevard. Inte ens om man blundar när man promenerar där kan man inbilla sig att man är i en storstad. Stora personligheter brukar ju också få gator uppkallade efter sig. Så naturligtvis finns det en gata som heter Gunnels gata.

3 kommentarer:

  1. I USA så har många städer också en väg som heter Broadway. Samma koncept som boulevard...det betyder ju också bred väg. Nästan varje stad har någon väg som har något att göra med Martin Luther King också.

    SvaraRadera
  2. Men visst ska du ha en egen gata, skam vore det annars. Undrar om det finns någon Ingridgata?

    SvaraRadera
  3. Jag var bara tvungen att kolla upp Ingrids gata....den finns.....i Borgholm. Visste väl att du också hade en egen gata.

    SvaraRadera