onsdag 29 juni 2011

Omoderna prylar

Det är stor skillnad på redskap man använde i hushållet förr och nu. De vi har nu är så praktiska; man behöver knappt anstränga sig det minsta. I regel trycker man bara på en knapp och sen är det klart. Men jag tycker att det som användes förr är så charmigt. Det vore synd om allt sådant bara försvann. 



Jag har en del saker som jag ärvt, och de vill jag gärna kunna se varje dag. På en hylla ovanför affärsdisken i köket står min mors gamla våg, ett klappeträ som man använde vid tvätt, min farmors kopparkittel och köttkvarn. På väggen hänger skäkteträn. Dessa två är s.k. "fästmögåvor". Det är därför de är så fint målade. Det som har initialerna GN har tillhört min mans farmor.


Ännu en våg, men den har varit min svärmors liksom mjölkkannan och kaffekvarnen.


Lerkrus i olika modeller och storlekar pryder sin plats.

Gamla plåtburkar har alltid så fina mönster. Ja, även nytillverkade är mycket dekorativa. Jag tog bort dörrarna till ett av min köksskåp, så att burkarna skulle synas. Jag använder dem till all slags torrvaror. I kryddhyllan ovanför spisen står de minsta burkarna fyllda med kryddor. Jag tycker att man ska använda alla saker som står framme, om det finns en möjlighet till det. 

7 kommentarer:

  1. Vilka skatter du har, jag har en precis likadan mjölkkanna:)

    SvaraRadera
  2. Visst är det nåt speciellt med gamla saker!

    SvaraRadera
  3. Oj vad du har varit produktiv!
    Det är fint med gamla ting och bra att det finns ett intresse av det, för varje pryl har ju en engen historia!

    Var glad du att din dator är kurant.........ska väl ge mig upp till Väla så att de får titta på "stickan", men idag är det för varmt för det....

    Körde förbi i dina trakter i går.........åkte till Ljungbyheds golfklubb och käkade lunch.

    Kan rek. ifs bara två varmrätter med gott var det.

    Ha en fin fortsättning på denna varma onsdag!

    SvaraRadera
  4. Så vackert när man plockar fram gamla saker i stället för att gömma undan dem i en skrubb!

    SvaraRadera
  5. Va roligt att Du tittade in på min blogg och läste om min batalj med den snorkige försäljaren i Karlstad. ;-)

    Vilken fin blogg Du har! Jag har redan scrollat ner och kollat!

    SvaraRadera
  6. Hej Gunnel !
    Mjölkkannan minns jag mycket väl i locket var en mindre behållare för grädde på våran kanna.Den fick man ta till mjölkaffären, och blev det 10 öre över köpte jag jäst för det.
    Kanske inte undra på att jag har mage nu, med all jäst som jag mumsade i mig.

    Kul och trevligt inlägg !

    Kram Mi

    SvaraRadera
  7. Tack för besöket på min blogg.
    Oj vad fina gamla grejer du har! Jag gillar gamla grejer men har inte så många själv.
    Ha det gôtt!

    SvaraRadera