söndag 1 maj 2011

Ny "fin" hobby


Det är märkligt hur fritidssysselsättningar rangordnas. När jag var barn och tonåring var balett och ridning det som räknades som någon slags överklasshobby. Det var bara barn till välbeställda föräldrar som hade råd att ta lektioner i balett och ridning. Det blev snabbt ändrat, och då kom något annat högst upp på listan i stället. I många år räknades tennis som en sport för endast rika och kändisar. Vad säger att den sortens människor skulle vara så bra på att spela tennis? Bara för att man har gott om pengar blir man inte automatiskt mästare inom varken sport eller något annat område. Efter att Björn Borg börjat sin segerrika bana, så spelade i stort sett alla tennis. Då fick de "rika" bokstavligt talat gå över till golf i stället. Numera är det också en ganska folklig sport. Hujedamej! Vad ska vi då hitta på?

Jag läste nånstans att segling ligger ganska högt upp på listan nu. Men hur gör de som inte bor i närheten av havet eller t.o.m. blir sjösjuka? Dessutom är det faktiskt många helt vanliga sunt tänkande människor som seglar för att det är kul och inte för att det är "fint". En egen helikopter blir kanske lösningen, och när det blir för vanligt bland kreti och pleti får man helt sonika skaffa sig ett privatflygplan.

Jag tycker det verkar helt snurrigt att hänga upp sig på att inte utföra samma fritidssyssla som "vanligt folk". En väldigt lyxig fritidsvariant som slår allt annat är hängmattan. Den är endast för de som inte behöver jobba utan bara kan ligga och vänta på att pengarna ramlar in. Det ska bli min nya hobby. Det är bara ett krux. Jag har inget bra ställe i min trädgård där jag kan fästa hängmattan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar