torsdag 8 juli 2010

Svenska språket

Jag anser nog mig själv vara en ganska lugn och tolerant person. Det är inte ofta jag "far i taket" för saker och ting. Men idag hände det! Jag läste i tidningen om en tjej som ansågs väldigt intensiv, "lite dampig". Vilket uttryck!!!! Man kan inte vara "lite dampig". Antingen har man fått den diagnosen, eller så har man det inte. Så otroligt oförskämt och nedvärderande att uttrycka sig så! Måtte det enormt korkade uttrycket aldrig bli ett modeord!!!!! Det är precis lika fult, som när barn kallar varandra för CP-unge. Man får kanske ha lite mer överseende med barn, även om sådana uttryck ALDRIG får accepteras. Men den här gången var det ju faktiskt frågan om vuxna människor.

Vårt språk har fått många konstiga ord de sista åren. Naturligtvis måste språket förnyas och modernare ord måste få ta plats, men ibland tycker jag att det borde censureras hårdare. Vi har otroligt många amerikanska uttryck nu och jag tycker det låter så fjantigt när man slänger in amerikanska glosor lite här och där när man pratar. Ibland passar de inte alls in i sammanhanget och då låter det ännu värre. För något år sedan sade en sportreporter på TV att de skulle visa några höjdpunkter..."highlights". Trodde han inte att svenska folket visste vad höjdpunkter var, utan att han måste översätta det???? Då är det verkligen illa.

När jag nu ändå är så uppretad och irriterad på allt och alla kan jag lika gärna ta upp det med alla förkortningar också. Kan det vara datorn och mobilen som är bovarna där? SMS- språket är ju av förklarliga skäl kortfattat, men visst orkar man säga ut hela ordet när man pratar, eller hur? Numera så "vabbar" föräldrar i stället för att vara hemma hos sitt sjuka barn. Detta stämmer inte. Det är bara mor-och farföräldrar som kan "vabba" Vård Av BarnBarn. Föräldrar kan bara "vaba".

Jag tror det är bäst för både mig och min omgivning att jag tar en promenad i skogen och lugnar ner mitt upprörda inre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar